Урок №6. Складнопідрядні речення з підрядними обставинними. Складнопідрядне речення з підрядними часу, мети, причини, умови, місця, наслідку, допустовими.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Мета уроку:
освітня: поглибити знання учнів про основні типи складнопідрядних речень з підрядними обставинними часу, місця, мети, умови, наслідку, причини, допусту, уміння визначати тип таких речень, відрізняти складнопідрядні речення з підрядними часу, мети, місця, умови, наслідку, причини, допусту, виділяти в них граматичні основи, головну й підрядну частини, способи приєднання підрядної частини до головної, креслити схеми речень, знаходити й аналізувати ці речення у висловлюваннях;
розвивальна: розвивати образне мислення, творчу уяву, пам'ять;
виховна: виховувати мовленнєву культуру, повагу до слова, до історії.
Пояснювальна записка до уроку №6.
Урок №6 складається з теоретичного матеріалу до теми “Складнопідрядні речення з підрядними обставинними. Складнопідрядне речення з підрядними часу, мети, причини, умови, місця, наслідку, допустовими”, практичних завдань (мовного аналізу), презентації та тесту для самоконтролю (12 завдань різного формату: з вибором однієї правильної відповіді, з вибором кількох правильних відповідей, на встановлення відповідності, з короткою відповіддю). З метою формування в учнів уміння знаходити та аналізувати складнопідрядні речення на початку уроку пропоновано до виконання дослідження-трансформацію, де із простих речень з відокремленими обставинами, вираженими дієприслівниковими зворотами, треба змоделювати складнопідрядні. У розділі “Цікава теорія” пропонується теоретичний матеріал у системі повторення (див. урок № 5), а також приклади до нього. Основна частина заняття присвячена практичному відпрацюванню знаходження складнопідрядних речень з підрядними обставинними у текстах. Презентація до уроку включає в себе візуальну підтримку до опрацювання теоретичного матеріалу та практичних завдань (слайди 2 – 5). З метою контролю набутих знань, умінь та навичок з теми наприкінці уроку пропонуються тести для самоконтролю (12 завдань різного формату).
Рекомендації щодо опрацювання уроку №6.
1. Ознайомтеся з темою та метою уроку.
2. Виконайте дослідження-трансформацію (із простих речень з відокремленими обставинами, вираженими дієприслівниковими зворотами, треба змоделювати складнопідрядні).
3. Опрацюйте теоретичний матеріал у розділі “Цікава теорія”.
4. Самостійно виконайте практичні завдання у розділі “Мовний аналіз”.
5. Перегляньте запропоновану презентацію до уроку, щоб знайти візуальну підтримку до теоретичного матеріалу та завдань.
6. Якщо виникли складнощі з виконанням практичних завдань на мовний аналіз, ще раз перегляньте теоретичний матеріал та приклади до нього.
7. Перевірте свої знання за допомогою тесту для самоконтролю №6, який надано у двох форматах: word (наприкінці заняття) та тестів у системі он-лайн (Тесторіум).
Відомості про практичне застосування.
Наприкінці уроку учні зможуть самостійно відрізняти складнопідрядні речення з підрядними обставинними від простих та інших видів складного речення, знаходити їх у текстах, виділяти граматичну основу, знаходити головну й підрядну частину, складати власні речення за схемами, використовувати складнопідрядні речення у мовленні; навчаться застосовувати теоретичний матеріал на практиці.
ДОСЛІДЖЕННЯ -ТРАНСФОРМАЦІЯ
Із простих речень з відокремленими обставинами, вираженими дієприслівниковими зворотами, змоделювати складнопідрядні. Визначити тип підрядної частини. Накреслити схеми.
Прості ускладнені речення |
Складнопідрядні речення |
1. Байдикуючи, ми вчимося робити зло. 2. До істини йдемо, сумніваючись. 3. Прийнявши християнство, народ зберіг прихильність до давніх слов’янських звичаїв. 4. Блукаючи осінніми алеями Качанівки, відчуваєш довкола присутність великих людей. 5. Видаючи бажане за дійсне, треба бути щирим у бажанні людині добра. 6. Дорога, розігріта за день, парувала. |
ЦІКАВА ТЕОРІЯ (ПОВТОРЕННЯ)
Типи складнопідрядних речень з підрядними обставинними
Тип підрядного речення |
Питання / сполучники чи сполучні слова |
Приклад |
обставинне місця |
де? куди ? звідки ? |
Тепер я скрізь, де світло і любов (П. Филинович). |
спол. сл.: де, куди, звідки |
||
обставинне часу |
коли? як довго? доки? з яких пір? |
Доки сонце зійде, роса очі виїсть (Нар. тв.). |
спол.: як, після того як, відколи, відтоді як, з тих пір як спол. сл.: коли, поки, доки |
||
обставинне способу дії, міри і ступеня |
як?яким способом?якою мірою? наскільки? |
Сердега так перелякався, що аж тремтить (Л.Глібов). |
спол.: що, чим...тим, аж, що аж спол. сл.: як, скільки, наскільки |
||
обставинне порівняльне |
як? |
Зацвіла в долині червона калина, ніби засміялась дівчина-дитина (Т. Шевченко). |
спол.: як, ніби, наче, мовби спол. сл.: як |
||
обставинне умови |
за якої умови? |
Якби ви вчились так, як треба, то й мудрість би була своя (Т. Шевченко). |
спол.: якщо, коли, якби, як, раз,аби |
||
обставинне причини |
чому? через що? з якої причини? |
Нам з тобою, видно, по дорозі, бо ігили й нікуди не прийшли (Л. Костенко). |
спол.: бо, що, оскільки, адже, тому що, через те що, внаслідок того що, у зв 'язку з тим що |
||
обставинне мети |
з якою метою? навіщо? для чого? |
Пішла вночі до ворожки, щоб поворожити (Т. Шевченко). |
спол.: щоб, аби, для того щоб, з тим щоб |
||
обставинне допустове |
незважаючи на що? |
Хоч не рідний cuн Ярема, а щира дитина (Т. Шевченко). |
спол.: хоч, хай, незважаючи на те що, дарма що |
||
обставинне наслідку |
умовно можна поставити питання і що ж? і який наслідок? |
Теплий туман наливав балку по самі вінця, так що дерева потопали в ньому (М. Коцюбинський). |
МОВНИЙ АНАЛІЗ
1. Розставте розділові знаки. Зробіть синтаксичний розбір. Накресліть
схему.
- Твори художниці мають знаковий характер тому що несуть енергію високих ідей.
- Де воля родиться там гине зневіра.
- Сонце пекло так що й уночі степ пашів.
2. Складіть та запишіть речення відповідно до схем. Визначте вид речень.
А Десь високо
в небі, під самими зорями, що вже меркли і гасли, погуркував літак. |
[ ], тому що ( )
[ Туди… ], (де )
[ ], чи [ ]
[Тоді…], (коли…)
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ
Завдання 1-6 мають ОДИН варіант відповіді.
1. СПР з підрядними обставинними частинами ...
А)
розкривають, доповнюють зміст якогось члена речення у головній частині;
Б) пояснюють будь-який член речення у головній частині, виражений іменником;
В) вказують па обставини, за яких відбуваться дія у головній частині.
2. Підрядна частина місця є в реченні
А Щасливий
той, хто виріс на Дніпрі, перетинав його бистрінь глибоку. 3. Підрядне часу є в реченні
|
Комментарии
Отправить комментарий