Урок №6. Складнопідрядні речення з підрядними обставинними. Складнопідрядне речення з підрядними часу, мети, причини, умови, місця, наслідку, допустовими.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

 

Мета уроку:

освітня: поглибити знання учнів про основні типи складнопідрядних речень з підрядними обставинними часу, місця, мети, умови, наслідку, причини, допусту, уміння визначати тип таких речень, відрізняти складнопідрядні речення з підрядними часу, мети, місця, умови, наслідку, причини, допусту, виділяти в них граматичні основи, головну й підрядну частини, способи приєднання підрядної частини до головної, креслити схеми речень, знаходити й аналізувати ці речення у висловлюваннях;

розвивальна: розвивати образне мислення, творчу уяву, пам'ять;

виховна: виховувати мовленнєву культуру, повагу до слова, до історії.

 

Пояснювальна записка до уроку №6.

Урок №6 складається з теоретичного матеріалу до теми Складнопідрядні речення з підрядними обставинними. Складнопідрядне речення з підрядними часу, мети, причини, умови, місця, наслідку, допустовими”, практичних завдань (мовного аналізу), презентації та тесту для самоконтролю (12 завдань різного формату: з вибором однієї правильної відповіді, з вибором кількох правильних відповідей, на встановлення відповідності, з короткою відповіддю). З метою формування в учнів уміння знаходити та аналізувати складнопідрядні речення на початку уроку пропоновано до виконання дослідження-трансформацію, де із простих речень з відокремленими обставинами, вираженими дієприслівниковими зворотами, треба змоделювати складнопідрядні. У розділі Цікава теорія” пропонується теоретичний матеріал у системі повторення (див. урок № 5), а також приклади до нього. Основна частина заняття присвячена практичному відпрацюванню знаходження складнопідрядних речень з підрядними обставинними у текстах. Презентація до уроку включає в себе візуальну підтримку до опрацювання теоретичного матеріалу та практичних завдань (слайди 2 – 5). З метою контролю набутих знань, умінь та навичок з теми наприкінці уроку пропонуються тести для самоконтролю (12 завдань різного формату).

 

Рекомендації щодо опрацювання уроку №6.

1. Ознайомтеся з темою та метою уроку.

2. Виконайте  дослідження-трансформацію (із простих речень з відокремленими обставинами, вираженими дієприслівниковими зворотами, треба змоделювати складнопідрядні).

3. Опрацюйте теоретичний матеріал у розділі Цікава теорія.

4. Самостійно виконайте практичні завдання у розділі “Мовний аналіз”.

5. Перегляньте запропоновану презентацію до уроку, щоб знайти візуальну підтримку до теоретичного матеріалу та завдань.

6. Якщо виникли складнощі з виконанням практичних завдань на мовний аналіз, ще раз перегляньте теоретичний матеріал та приклади до нього.

7. Перевірте свої знання за допомогою тесту для самоконтролю №6, який надано у двох форматах: word (наприкінці заняття) та тестів у системі он-лайн (Тесторіум).

 

Відомості про практичне застосування.

Наприкінці уроку учні зможуть самостійно відрізняти складнопідрядні речення з підрядними обставинними від простих та інших видів складного речення, знаходити їх у текстах, виділяти граматичну основу, знаходити головну й підрядну частину, складати власні речення за схемами, використовувати складнопідрядні речення у мовленні; навчаться застосовувати теоретичний матеріал на практиці.

 

ДОСЛІДЖЕННЯ -ТРАНСФОРМАЦІЯ

Із простих речень з відокремленими обставинами, вираженими дієприслівниковими зворотами, змоделювати складнопідрядні. Визначити тип підрядної частини. Накреслити схеми.

Прості ускладнені речення

Складнопідрядні речення

 1. Байдикуючи, ми вчимося робити зло.

2. До істини йдемо, сумніваючись.

3. Прийнявши християнство, народ зберіг прихильність до давніх слов’янських звичаїв.

4. Блукаючи осінніми алеями Качанівки, відчуваєш довкола присутність великих людей.

5. Видаючи бажане за дійсне, треба бути щирим у бажанні людині добра.

6. Дорога, розігріта за день, парувала.

 

ЦІКАВА ТЕОРІЯ (ПОВТОРЕННЯ)

Типи складнопідрядних речень з підрядними обставинними

Тип підрядного речення

Питання / сполучники чи сполучні слова

Приклад

обставинне місця

де? куди ? звідки ?

Тепер я скрізь, де світло і любов (П. Филинович).

спол. сл.: де, куди, звідки

обставинне часу

коли? як довго? доки? з яких пір?

Доки сонце зійде, роса очі виїсть (Нар. тв.).

спол.: як, після того як, відколи, відтоді як, з тих пір як

спол. сл.: коли, поки, доки

обставинне способу дії, міри і ступеня

як?яким способом?якою мірою? наскільки?

Сердега так перелякався, що аж тремтить (Л.Глібов).

спол.: що, чим...тим, аж, що аж

спол. сл.: як, скільки, наскільки

обставинне порівняльне

як?

Зацвіла в долині червона калина, ніби засміялась дівчина-дитина (Т. Шевченко).

спол.: як, ніби, наче, мовби

спол. сл.: як

обставинне умови

за якої умови?

Якби ви вчились так, як треба, то й мудрість би була своя (Т. Шевченко).

спол.: якщо, коли, якби, як, раз,аби

обставинне причини

чому? через що? з якої причини?

Нам з тобою, видно, по дорозі, бо ігили й нікуди не прийшли (Л. Костенко).

спол.: бо, що, оскільки, адже, тому що, через те що, внаслідок того що, у зв 'язку з тим що

обставинне мети

з якою метою? навіщо? для чого?

Пішла вночі до ворожки, щоб поворожити (Т. Шевченко).

спол.: щоб, аби, для того щоб, з тим щоб

обставинне допустове

незважаючи на що?

Хоч не рідний cuн Ярема, а щира дитина (Т. Шевченко).

спол.: хоч, хай, незважаючи на те що, дарма що

обставинне наслідку

 умовно можна поставити питання і що ж? і який наслідок?

Теплий туман наливав балку по самі вінця, так що дерева потопали в ньому (М. Коцюбинський).

 

 

МОВНИЙ АНАЛІЗ

 

1. Розставте розділові знаки. Зробіть синтаксичний розбір. Накресліть схему.

- Твори художниці мають знаковий характер тому що несуть енергію  високих ідей.

- Де воля родиться там гине зневіра.

- Сонце пекло так що й уночі степ пашів.

2. Складіть та запишіть речення відповідно до схем. Визначте вид речень.

 

 

А Десь високо в небі, під самими зорями, що вже меркли і гасли, погуркував літак.
Б Намалюй мені ніч, коли падають зорі.
В Як радію за ту людину, що загублену радість знайшла.
Г Посеред ріки, де протікала бистрінь, зашипів, увігнувся і тріснув кількома.

 





[  ], тому що (  )

[ Туди… ], (де   )

[  ], чи [  ]

[Тоді…], (коли…)

 

 

ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ

 

Завдання 1-6 мають ОДИН варіант відповіді.

 

1. СПР з підрядними обставинними частинами  ...  

А) розкривають, доповнюють зміст якогось члена речення у головній частині;
Б) пояснюють будь-який член речення у головній частині, виражений іменником;
В) вказують па обставини, за яких відбуваться дія у головній частині.

 

2. Підрядна частина місця є в реченні

А Щасливий той, хто виріс на Дніпрі, перетинав його бистрінь глибоку.
Б Десь високо в небі, під самими зорями, що вже меркли і гасли, погуркував літак.
В Намалюй мені ніч, коли падають зорі.
Г Як радію за ту людину, що загублену радість знайшла.
Д Посеред ріки, де протікала бистрінь, зашипів, увігнувся і тріснув лід.



3. Підрядне часу є в реченні


А Город до того переповнявсь рослинами, що десь серед літа вони вже не

вміщалися в ньому.

Б Бо коли над сонцем заплететься хмарка, а у серце стукне копитом зима – не

нарвеш ти квітів у пожовклім парку, не нарвеш ти квітів, коли їх нема.

В Де б у світі я не мандрував, завжди прохолодою сріблиться в пахощах густих

калин і трав дзвонкова одстояна криниця.

Г Ми розвіяли хмари похмурі, щоб над нами сіяла блакить.
Д Щасливий майстер, що з тяжкої брили прекрасну постать висікав.



4. Підрядне причини є в реченні


А І тільки тих поважають мільйони, хто поважає мільйони „я”.
Б Те, що було, минулося і знову не буде.
В Пахне, кажуть, ромен гіркотою, наче пізня дівоча любов.
Г Я знову згадав ті хвилини, що душу п’янили мою.
Д Хай сторінки мої нерівні й незграбно зверстані рядки, бо в книгу дні мої мандрівні

життя вписано од руки. 


5. Складне речення з підрядним обставинним місця утвориться, якщо частину де кує зозуля вписати замість крапок у реченні
А У гаю, …, свято весни вповні.
Б Чекай мене біля ставу, … .
В У тих місцях пісні, …, ліризм посилюється.
Г Виглядатиму тебе, … .
Д Вислів… є двоскладним реченням.


6. Складне речення з підрядним обставинним часу утвориться, якщо частину коли випікають паску вписати замість крапок у реченні
А Я дуже люблю день, … .
Б Відчуття свята посилюється, … .
В Нагадай час, … .
Г Речення … неускладнене.
Д Завжди збираємося того вечора, … .



Завдання 7-8 мають ДЕКІЛЬКА варіантів відповідей.


7. Складнопідрядним із підрядною частиною місця є речення
А Біля ставка, де ми прощалися, нам випало зустрітися після довгої розлуки.
Б А там, де березина витісняла сосну, все залите було бенгальським вогнем.
В Біля осокорів, де він зустрів свою долю, загримів гарматний грім.
Г А на тому місці, де стояла тінь, іскрило сонце широкою плямою.
Д Тепер я скрізь, де світло і любов.



8. Складне речення з підрядним обставинним причини утвориться, якщо частину не можу писати віршів уписати замість крапок у реченні
А Коли наступає темна ніч… .
Б … адже Муза від мене далеко.
В … у яких немає душі й ритму.
Г Якщо немає натхнення … .
Д … бо душа не співає сьогодні.



Завдання 9-10 на встановлення відповідності.


9. Вид підрядного речення                                                                    Приклад


А обставинне допустове           1. Куди голова задумає, туди ноги понесуть.


Б обставинне місця                    2. Що темніша ніч, тим яскравіші в ній маяки.


В обставинне міри й ступеня   3. Не бійся правди, хоч вона гіркає


Г обставинне умови                  4. Якби ви вчились так, як треба, то й мудрість би була своя.


                                                    5. Поспієш на обід, адже ще часу доволі багато.


10. Зясуйте, якою частиною мови є кожне з виділених слів (цифра в дужках позначає наступне слово).


Цілу ніч  (1) надворі виє хуга, плаче (2), деренчить (3) в  (4) віконнім склі.


А дієслово


Б прийменник


В прислівник


Г прикметник



Прочитайте завдання 11-12 та дайте коротку відповідь.


11. Що таке СПР з підрядними обставинними? Наведіть приклади.


12. Поставте розділові знаки, підкресліть граматичні основи, виділіть головну й підрядну частини. Визначте вид речення.


Погода стояла тепла й сонячна так що шибки на вікнах аж миготіли.


 


 


 




 

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Урок №10. Контрольна робота за темою “Складнопідрядне речення”.

Урок №7. Складнопідрядні речення з підрядними обставинними. Тренувальні вправи.

Уроки №№8-9. Складнопідрядні речення з кількома підрядними. Розділові знаки в такому реченні.