Урок №7. Складнопідрядні речення з підрядними обставинними. Тренувальні вправи.
Тип уроку: урок систематизації та узагальнення знань.
Мета уроку:
освітня: систематизувати й узагальнити знання учнів про складнопідрядне речення, з’ясувати рівень засвоєння знань з вивченої теми, формувати навички розпізнавати складнопідрядні речення з підрядними обставинними, визначати в них граматичні основи, головну й підрядну частини, способи приєднання підрядної до головної, креслити схеми речень, використовувати їх у мовленні;
розвивальна: розвивати образне мислення, творчу уяву, пам'ять;
виховна: виховувати мовленнєву культуру, кращі моральні якості.
Пояснювальна записка до уроку №7.
Урок №7 складається із практичних завдань до теми “Складнопідрядні речення з підрядними обставинними. Тренувальні вправи”, презентації та тесту для самоконтролю (12 завдань різного формату: з вибором однієї правильної відповіді, з вибором кількох правильних відповідей, на встановлення відповідності, з короткою відповіддю). З метою формування в учнів уміння знаходити та аналізувати складнопідрядні речення на початку уроку пропоновано до виконання гру “Синтаксичний редактор”, де треба поставити розділові знаки та пропущені букви, визначити вид складнопідрядних речень. Розділ “Цікава теорія” являє собою систематичне повторення теоретичного матеріалу (див. уроки №№ 5-6). Основна частина заняття присвячена практичному відпрацюванню знаходження складнопідрядних речень з підрядними обставинними у текстах. Презентація до уроку включає в себе візуальну підтримку практичних завдань (слайди 2 – 5). З метою контролю набутих знань, умінь та навичок з теми наприкінці уроку пропонуються тести для самоконтролю (12 завдань різного формату).
Рекомендації щодо опрацювання уроку №7.
1. Ознайомтеся з темою та метою уроку.
2. Гра “Синтаксичний редактор” (постановка пропущених літер та розділових знаків у реченнях, визначення їх виду).
3. Опрацюйте теоретичний матеріал у розділі “Цікава теорія”.
4. Самостійно виконайте практичні завдання у розділі “Мовний аналіз”.
5. Перегляньте запропоновану презентацію до уроку, щоб знайти візуальну підтримку до теоретичного матеріалу та завдань.
6. Якщо виникли складнощі з виконанням практичних завдань на мовний аналіз, ще раз перегляньте теоретичний матеріал та приклади до нього.
7. Перевірте свої знання за допомогою тесту для самоконтролю №7, який надано у двох форматах: word (наприкінці заняття) та тестів у системі он-лайн (Тесторіум).
Відомості про практичне застосування.
Наприкінці уроку учні зможуть самостійно відрізняти складнопідрядні речення з підрядними обставинними від простих та інших видів складного речення, знаходити їх у текстах, виділяти граматичну основу, знаходити головну й підрядну частину, складати власні речення за схемами, використовувати складнопідрядні речення у мовленні; навчаться застосовувати теоретичний матеріал на практиці.
СИНТАКСИЧНИЙ РЕДАКТОР
Відредагуйте речення, уставляючи пропущені літери та розділові знаки. Визначте вид складнопідрядного речення.
А) Наталка яка була головною героїнею п’єси вона була роботящою та красивою дівчиною.
Б) Найголовніше треба утверджувати в душі людини це що віру в торжество справедливості.
В) Варто вислухати поради та ними скористатися, які дають близькі та друзі.
ЦІКАВА ТЕОРІЯ
Типи складнопідрядних речень з підрядними обставинними
Тип підрядного речення |
Питання / сполучники чи сполучні слова |
Приклад |
обставинне місця |
де? куди ? звідки ? |
Тепер я скрізь, де світло і любов (П. Филинович). |
спол. сл.: де, куди, звідки |
||
обставинне часу |
коли? як довго? доки? з яких пір? |
Доки сонце зійде, роса очі виїсть (Нар. тв.). |
спол.: як, після того як, відколи, відтоді як, з тих пір як спол. сл.: коли, поки, доки |
||
обставинне способу дії, міри і ступеня |
як?яким способом?якою мірою? наскільки? |
Сердега так перелякався, що аж тремтить (Л.Глібов). |
спол.: що, чим...тим, аж, що аж спол. сл.: як, скільки, наскільки |
||
обставинне порівняльне |
як? |
Зацвіла в долині червона калина, ніби засміялась дівчина-дитина (Т. Шевченко). |
спол.: як, ніби, наче, мовби спол. сл.: як |
||
обставинне умови |
за якої умови? |
Якби ви вчились так, як треба, то й мудрість би була своя (Т. Шевченко). |
спол.: якщо, коли, якби, як, раз,аби |
||
обставинне причини |
чому? через що? з якої причини? |
Нам з тобою, видно, по дорозі, бо ігили й нікуди не прийшли (Л. Костенко). |
спол.: бо, що, оскільки, адже, тому що, через те що, внаслідок того що, у зв 'язку з тим що |
||
обставинне мети |
з якою метою? навіщо? для чого? |
Пішла вночі до ворожки, щоб поворожити (Т. Шевченко). |
спол.: щоб, аби, для того щоб, з тим щоб |
||
обставинне допустове |
незважаючи на що? |
Хоч не рідний cuн Ярема, а щира дитина (Т. Шевченко). |
спол.: хоч, хай, незважаючи на те що, дарма що |
||
обставинне наслідку |
умовно можна поставити питання і що ж? і який наслідок? |
Теплий туман наливав балку по самі вінця, так що дерева потопали в ньому (М. Коцюбинський). |
спол.: так що |
Зауважте! У підрядних обставинних наслідку кома ставиться перед сполучником так що. Якщо кому поставити перед що, то утвориться підрядне міри і ступеня: Теплий туман наливав балку по самі вінця так, що дерева потопали в ньому.
Підрядну частину ступеня треба відрізняти від підрядної означальної. Якщо вказівні слова ТАКИЙ, ТАК ужито з прикметником та прислівником, то підрядна має значення ступеня. У цих випадках вказівне слово можна замінити словом НАСТІЛЬКИ, НАСКІЛЬКИ:
Вода у морі була така холодна, що не можна купатися.
([ ], (що…).)
ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ НА МОВНИЙ АНАЛІЗ
1. Стилістичний експеримент
Дібрати варіанти, синонімічні до поданої конструкції, які б виражали різні смислові відношення. Визначити тип підрядних частин. Накреслити схеми змодельованих речень.
У результаті численних перебудов і змін палац зберіг первинні риси архітектури стилю бароко.
2. Зредагувати речення. Визначити види складних речень, схарактеризувати засоби зв’язку.
- Знаю, що доброта в мене є, і вважав її найкращою рисою своєї вдачі.
- За городом тихою срібною гладінню розлився ставок, за чим до води похилилися верби.
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ
Завдання 1-6 мають ОДИН варіант відповіді.
1. Складнопідрядним із підрядною частиною причини є речення
А Настрілявшись, вертались ми щасливі, дарма що промахів чимало в нас, було.
Б Після дощу вода в бухті скаламутніла, бо в неї з острова нанесло намулу.
В Настане час, коли на кордонах люди сіятимуть хліб!
Г Та не злічить віків, що встигли вже пройти
Д Наговорив стільки, що і в шапку не забереш.
2. Складнопідрядним із
підрядною частиною мети є речення
А Досить бути любленим хоч би однією людиною, щоб дочувати себе щасливим.
Б Дарма що стоило тихе, сонячне безвітря, листя тріпотіло на деревах вздовж
шляху.
В Щовечора, як зіронька сходить, молодая дівчинонька в садочок виходить.
Г Виходить, уже не мертвий ліс, бо лебеді принесли на своїх крилах весну і
життя!
Д Пам’ять могла б убити пас, коли б не мала рятівної властивості забувати.
3. Складнопідрядним із
підрядною частиною умови є речення
А Людина в небезпеці, коди вона бездуховна.
Б Не знаю, коли весна на крилах тепло принесе в наш край.
В Багаття вимальовувало постаті людей, коли вогонь розгорався ясніше.
Г Найбільше люблю пору, коли збирають жнива і співають пісень.
Д Коли мене на фронт ти проводжала, пучок конвалій ти мені дала.
4. Складне речення з
підрядним обставинним наслідку утвориться, якщо серед варіантів продовження
речення Густо ріс очерет… вибрати
А що на березі навпроти старого лісу.
Б так що тяжко було крізь нього пробиратися.
В що навесні ще був зовсім рідесенький.
Г що аж не видно було великої річки.
Д дарма що вода від берега давно відступила.
5. Складне речення з
підрядним обставинним допустовим утвориться, якщо серед варіантів продовження
речення У змаганнях ти обов’язково переможеш… вибрати
А адже тренуєшся дні і ночі.
Б якщо до мети йтимеш упевнено.
В коли докладатимеш усіх зусиль.
Г так що пакуй валізи на чемпіонат.
Д хай як не стараються твої суперники.
6. Складнопідрядним із
підрядною допустовою частиною є речення
А Щоб перебудувати світ, треба бути сміливим і сильним.
Б Тепла ще не було, дарма що минуло кілька днів березня.
В Поки мати страву носила, батько став частувати старостів.
Г Займаю саме те місце, яке мені визначила доля, й не прагну кращого.
Д Мабуть, тому що село коло річки близько, таке все свіже, зелене та ярке.
Завдання 7-8 мають ДЕКІЛЬКА варіантів відповідей.
7. Знайдіть складнопідрядне обставинне речення з підрядною частиною часу
А Украй стривожилась земля, коли в похід послали атом.
Б Як рясно квітує горобина, то буде добрий урожай вівса.
В Журяться квіти, що на світання скоро їх вкриють білі сніги.
Г Як вечір пропливе між парами в саду, над твоїми думками зіркою зійду.
Д Я дуже люблю день, коли випікають паску.
8. Знайдіть складнопідрядне обставинне речення з підрядною частиною причини
А Настрілявшись, вертались ми щасливі, дарма що промахів чимало в нас було.
Б Після дощу вода в бухті скаламутніла, бо в неї з острова нанесло намулу.
В Повертаюсь додому, бо рідна кличе сторона.
Г Настане час, коли на кордонах люди сіятимуть хліб.
Д Все важче знаходити квіти, мед яких обіцяє бути цілющим.
Завдання 9-10 на встановлення відповідності.
9. Вид підрядного речення Приклад
А обставинне порівняльне 1. Коли душа посоловіє, тоді уже не до краси.
Б обставинне умови 2. Двір сплановано так, що діти від вулиці ізольовані.
В обставинне причини 3. Як разом будемо стояти, наш буде верх.
Г обставинне способу дії 4. Чумаки не любили заліза, бо вона притягає грім.
5. Чайка скиглить літаючи, мов за дітьми плаче.
10. З’ясуйте синтаксичну роль виділених слів у реченні (цифра позначає наступне слово).
І (1) досі ранки (2) прохолодні, але промені (3) сонця поволі вже заливають (4) степ золотом.
А підмет
Б присудок
В додаток
Г обставина
Д означення
Прочитайте завдання 11-12 та дайте коротку відповідь.
11. Яку роль виконують складнопідрядні речення у мовленні? Наведіть приклади.
12. Підкресліть граматичну основу, назвіть головне й підрядне речення. Визначте тип підрядного. Поставте розділові знаки. Укажіть, якими засобами (сполучники, сполучні слова) поєднані підрядні предикативні частини з головними. Накресліть схеми речень.
Солодко слухати йому цю одвічну музику степу що її ні на яких інших планетах не буде.
На дні тієї щілини був мочар росла осока та очерет так що нія не можна було туди прокласти шлях.
Комментарии
Отправить комментарий