Уроки №№8-9. Складнопідрядні речення з кількома підрядними. Розділові знаки в такому реченні.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу (формування мовної компетенції).

 

Мета уроку:

освітня: поглибити знання учнів про складнопідрядне речення з кількома підрядними, грамматично правильно визначати його структуру, ставити розділові знаки, використовувати складнопідрядні речення з кількома підрядними у мовленні;

розвивальна: розвивати логічне та образне мислення, творчу уяву, пам'ять, навички роботи із джерелом інформації;

виховна: виховувати мовленнєву культуру, прагнення до самовдосконалення, естетичний та морально-етичний розвиток .

 

Пояснювальна записка до уроків  8-9.

Уроки № 8-9 складається із практичних завдань до теми Складнопідрядні речення з кількома підрядними. Розділові знаки в такому реченні”, презентації та тесту для самоконтролю (6 завдань різного формату: з вибором однієї правильної відповіді, з вибором кількох правильних відповідей, на встановлення відповідності, з короткою відповіддю). Розділ Цікава теорія” являє собою систематичне повторення теоретичного матеріалу.  Основна частина заняття присвячена практичному відпрацюванню знаходження складнопідрядних речень з кількома підрядними у текстах. Презентація до уроку включає в себе візуальну підтримку практичних завдань (слайди 2 – 5). З метою контролю набутих знань, умінь та навичок з теми наприкінці уроку пропонуються тести для самоконтролю (6 завдань різного формату).

 

Рекомендації щодо опрацювання уроків №8-9.

1. Ознайомтеся з темою та метою уроку.

2. Опрацюйте теоретичний матеріал у розділі Цікава теорія.

3. Самостійно виконайте практичні завдання у розділі “Мовний аналіз”.

4. Перегляньте запропоновану презентацію до уроку, щоб знайти візуальну підтримку до теоретичного матеріалу та завдань.

5. Якщо виникли складнощі з виконанням практичних завдань на мовний аналіз, ще раз перегляньте теоретичний матеріал та приклади до нього.

6. Перевірте свої знання за допомогою тесту для самоконтролю №8-9, який надано у двох форматах: word (наприкінці заняття) та тестів у системі он-лайн (Тесторіум).

 

Відомості про практичне застосування.

Наприкінці уроку учні зможуть самостійно відрізняти складнопідрядні речення з кількома підрядними від простих та інших видів складного речення, знаходити їх у текстах, виділяти граматичну основу, знаходити головну й підрядну частину, складати власні речення за схемами, використовувати складнопідрядні речення у мовленні; навчаться застосовувати теоретичний матеріал на практиці.

 

                                                                        ЦІКАВА ТЕОРІЯ


Складнопідрядне речення, у складі якого є одна головна частина і дві або більше підрядних, називається складнопідрядним з кількома підрядними.
 Залежно від особливостей структури складнопідрядні речення з кількома підрядними поділяються на три види:
• з однорідною підрядністю;
• з неоднорідною підрядністю;
• з послідовною підрядністю.

У складнопідрядних реченнях з однорідною підрядністю однакові за значенням підрядні частини стосуються одного й того самого слова в головній частині чи всієї головної частини. У таких реченнях підрядні частини завжди одного виду. НАПРИКЛАД: Розкажи, як за горою сонечко сідає, як у Дніпра веселочка воду позичає (Т. Шевченко).


У цьому реченні дві підрядні з'ясувальні частини відносяться до дієслова-присудка розкажи в головній частині.

У складнопідрядних реченнях з однорідною підрядністю в другій і наступних підрядних частинах підрядний сполучник може бути пропущений, а між підрядними однорідними частинами може вживатися сурядний сполучник.

Між однорідними підрядними частинами, з'єднаними одиничним сурядним сполучником чи, або, та (в значенні ї), і(й), кому не ставимо. НАПРИКЛАД: Пройшло немало років, як погас вогонь війни і вичахли гармати (Д. Луценко). Схема речення  [ ], (як  ) і ( ).

У складнопідрядному реченні з неоднорідною підрядністю підрядні частини по-різному пояснюють головну частину:
• підрядні частини одного або різних видів стосуються різних слів у головній частині;
• одна підрядна частина стосується всього змісту головної частини, а друга  -  якогось слова в головній частині;
• підрядні частини різного виду стосуються одного слова в головній частині. 

1. Коли в тебе віра у працю згасає, поглянь на ту річку, що скелі зриває (Ю. Гойда).


2. Ті, що знаходять підкову, ніколи не думають про того, хто загубив (В. Симоненко).


Уживаючи складнопідрядні речення з неоднорідною підрядністю, маємо можливість в одному складному реченні детально пояснити головну частину в цілому або різні слова в ній. У складнопідрядному реченні з послідовною підрядністю перша підрядна частина залежить від головної частини, друга — від першої підрядної, третя  -  від другої і  т.д.


НАПРИКЛАД:  1. Епохо, дай мені завзяття на кожен день, на кожну мить, щоб міг нащадкам розказать я про те, як ми навчились жить (М. Сингаівський).



2. Хоча ніхто не знав, чи доведеться тут ночувати, проте робота вже закипіла (О. Гончар).



МОВНИЙ АНАЛІЗ


Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Підкресліть підрядні сполучники (сполучні слова). Накресліть схеми речень, визначте вид підрядності.

1. Я ладен стати й грудкою земною аби шуміла поруч десь ріка і небо голубіло наді мною.

2.  Люблю весну коли плюскочуть ріки коли рида од щастя соловей і заглядає сонце під повіки у тишині задуманих алей.

3. А коли відлетять в далину журавлі і зів'яну десь квіткою в житах волошковою та калина червона на могилі моїй буде вічно співати українською мовою. 

4.  Як гарно коли йде надворі дощ а в хаті теплий дух  снує духмяний. 

5. Казав він що земля наша древня і люд тут з давен і давен проживає.

 

Тестові завдання

1. Укажіть правильне визначення однорідної підрядності в складносурядному реченні з кількома підрядними                             

    
A) підрядність, за якої перше підрядне залежить від головного речення, друге підрядне – від першого, третє – від другого і т. д.
Б) підрядність, за якої однакові за значенням підрядні речення відносяться до якогось одного члена в головному реченні або до головного речення в цілому.
B) підрядність, за якої кілька підрядних частин різних типів пояснюють якийсь один член головної частини або ж відносяться до різних її членів.
Г) підрядність, для якої притаманні підпорядкування різного характеру.

2. Укажіть речення з неоднорідною підрядністю   


A) Хіба не чуєте, про що вітри шепочуть і як з зітханням зливається їх сміх (О. Олесь).
Б) Якби не жовте листя в садках, то можна було б подумати, що надворі не бабине літо, а справжнє літо (І. Нечуй-Левицький).
B) В душі зберігаю навіки години, коли я уперше побачив той край, де вшир розмахнувшись в степах України, назустріч до моря полинув Дунай (М. Нагнибіда).
Г) Коли б спитав мене хто-небудь, яку я музику любив у ранньому дитинстві, який інструмент, яких музик, я б сказав, що більш за все я любив слухати клепання коси (О.Довженко).

Завдання 3 має на меті встановлення відповідності між рядками. До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою


3. Установіть відповідність між схемами та реченнями

А) Краса боятися не звична, бо звикла вірити, що вічна (І. Муратов).
Б) Щоб прийшло на землю сподіване щастя, треба великої праці, бо щастя не дається дурно (М. Коцюбинський).
В) І тільки мати знає, яке в нього справді здоров’я і як легко чіпляються до нього всякі хвороби (О. Гончар).
Г) Ми працю любимо, що в творчість перейшла, і музику палку, що ніжно серце тисне (М. Рильський).
Д) Як прийшли ми потім, то й не впізнали, де ми тут жили (С. Васильченко).

Прочитайте текст (окремі розділові знаки пропущено).

Виконайте завдання 4-5 до нього

(1) Як селюк, що виріс у глушині, Улас відчував розгубленість перед великим містом і зовсі не знав, як себе поводити в ньому і як себе тримати. (2) У селі для нього все було зрозумілим і і стим, тут він знав кожного, і кожний знав його. (3) І коли він ішов селом у простеньких штанця і не зовсім чистій сорочечці, то на це ніхто не звертав уваги, бо всі знали, що він іде з роботи. (4) Але як зустрінуть його в місті було не відомо і ця невідомість найбільше лякала Уласа і пригнічувала його.

(За Г. Тютюнником)

4. Позначте речення, у яких допущено орфографічну помилку.

5. Позначте речення, якому відповідає схема:

Самостійно сформулюйте відповідь на завдання 6

6. Складіть складнопідрядне речення, між частинами якого має бути послідовна підрядність.

 

ШКАЛА ОЦІНЮВАННЯ ЗАВДАНЬ САМОКОНТРОЛЮ

 

Завдання 1-2 оцінюються в 1 бал.

Завдання 3 оцінюються в 4 бали.

Завдання 4-5 оцінюються в 2бали.

Завдання 6 (підвищеної складності) оцінюються у 2 бали.

Максимальна кількість балів за виконаний тест – 12 балів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Урок №10. Контрольна робота за темою “Складнопідрядне речення”.

Урок №7. Складнопідрядні речення з підрядними обставинними. Тренувальні вправи.