Урок №5. Складнопідрядні речення з підрядними обставинними. Складнопідрядне речення з підрядними способу дії, міри і ступеня, з підрядними порівняльними.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Мета уроку:
освітня: поглибити знання учнів про основні типи складнопідрядних речень з підрядними обставинними, уміння визначати тип таких речень, відрізняти складнопідрядні речення з підрядними способу дії та міри й ступеня, складнопідрядні речення з підрядними порівняльними і прості речення, ускладнені порівняльними зворотами, знаходити й аналізувати ці речення у висловлюваннях;
розвивальна: розвивати образне мислення, творчу уяву;
виховна: виховувати мовленнєву культуру, повагу до слова.
Пояснювальна записка до уроку №5.
Урок №5 складається з теоретичного матеріалу до теми “Складнопідрядні речення з підрядними обставинними. Складнопідрядне речення з підрядними способу дії, міри і ступеня, з підрядними порівняльними”, практичних завдань (мовного аналізу), презентації та тесту для самоконтролю (12 завдань різного формату: з вибором однієї правильної відповіді, з вибором кількох правильних відповідей, на встановлення відповідності, з короткою відповіддю). З метою формування в учнів уміння знаходити та аналізувати складнопідрядні речення на початку уроку пропоновано до виконання завдання пунктуаційного практикуму (постановка розділових знаків у реченні). У розділі “Цікава теорія” пропонується теоретичний матеріал, а також приклади до нього. Основна частина заняття присвячена практичному відпрацюванню знаходження складнопідрядних речень з підрядними обставинними у текстах. Презентація до уроку включає в себе візуальну підтримку до опрацювання теоретичного матеріалу та практичних завдань (слайди 2 – 6). З метою контролю набутих знань, умінь та навичок з теми наприкінці уроку пропонуються тести для самоконтролю (12 завдань різного формату).
Рекомендації щодо опрацювання уроку №5.
1. Ознайомтеся з темою та метою уроку.
2. Виконайте завдання пунктуаційного практикуму (постановка розділових знаків у реченні).
3. Опрацюйте теоретичний матеріал у розділі “Цікава теорія”.
4. Самостійно виконайте практичні завдання у розділі “Мовний аналіз”.
5. Перегляньте запропоновану презентацію до уроку, щоб знайти візуальну підтримку до теоретичного матеріалу та завдань.
6. Якщо виникли складнощі з виконанням практичних завдань на мовний аналіз, ще раз перегляньте теоретичний матеріал та приклади до нього.
7. Перевірте свої знання за допомогою тесту для самоконтролю №5, який надано у двох форматах: word (наприкінці заняття) та тестів у системі он-лайн (Тесторіум).
Відомості про практичне застосування.
Наприкінці уроку учні зможуть самостійно відрізняти складнопідрядні речення з підрядними обставинними від простих та інших видів складного речення, знаходити їх у текстах, виділяти граматичну основу, знаходити головну й підрядну частину, складати власні речення за схемами, використовувати складнопідрядні речення у мовленні; навчаться застосовувати теоретичний матеріал на практиці.
ПУНКТУАЦІЙНИЙ ПРАКТИКУМ
Запишіть речення, розставте розділові знаки. Укажіть вид підрядного.
― Україно моя барвінкова переконаний твердо в однім що мені усміхнулася доля народитись під небом твоїм..
― Парубок весело кинувся вперед добіг до старої липи яка вже мов обнизана коралями червоніла соковитими бруньками і почав запихати упряж у дупло..
― Улянці здалося що вона чує навіть як розкриваються з тихим лускотом бруньки як пробиває торішнє листя ряст і вилазить з трави.
ЦІКАВА ТЕОРІЯ
Підрядні обставинні речення — це підрядні речення, які відповідають на ті ж питання, що й обставини в простому реченні, вони є близькі до дієприслівникових зворотів за значенням, а отже, можуть бути замінені ними: Як учням віддаси усе найкраще, то й сам сягнеш нової висоти (П. Сингаївський) — (складнопідрядне речення). Віддавши учням усе найкраще, й сам сягнеш нової висоти — (просте ускладнене речення).
Типи складнопідрядних речень з підрядними обставинними
Тип підрядного речення |
Питання / сполучники чи сполучні слова |
Приклад |
обставинне місця |
де? куди ? звідки ? |
Тепер я скрізь, де світло і любов (П. Филинович). |
спол. сл.: де, куди, звідки |
||
обставинне часу |
коли? як довго? доки? з яких пір? |
Доки сонце зійде, роса очі виїсть (Нар. тв.). |
спол.: як, після того як, відколи, відтоді як, з тих пір як спол. сл.: коли, поки, доки |
||
обставинне способу дії, міри і ступеня |
як?яким способом?якою мірою? наскільки? |
Сердега так перелякався, що аж тремтить (Л.Глібов). |
спол.: що, чим...тим, аж, що аж спол. сл.: як, скільки, наскільки |
||
обставинне порівняльне |
як? |
Зацвіла в долині червона калина, ніби засміялась дівчина-дитина (Т. Шевченко). |
спол.: як, ніби, наче, мовби спол. сл.: як |
||
обставинне умови |
за якої умови? |
Якби ви вчились так, як треба, то й мудрість би була своя (Т. Шевченко). |
спол.: якщо, коли, якби, як, раз,аби |
||
обставинне причини |
чому? через що? з якої причини? |
Нам з тобою, видно, по дорозі, бо ігили й нікуди не прийшли (Л. Костенко). |
спол.: бо, що, оскільки, адже, тому що, через те що, внаслідок того що, у зв 'язку з тим що |
||
обставинне мети |
з якою метою? навіщо? для чого? |
Пішла вночі до ворожки, щоб поворожити (Т. Шевченко). |
спол.: щоб, аби, для того щоб, з тим щоб |
||
обставинне допустове |
незважаючи на що? |
Хоч не рідний cuн Ярема, а щира дитина (Т. Шевченко). |
спол.: хоч, хай, незважаючи на те що, дарма що |
||
обставинне наслідку |
умовно можна поставити питання і що ж? і який наслідок? |
Теплий туман наливав балку по самі вінця, так що дерева потопали в ньому (М. Коцюбинський). |
спол.: так що |
Зауважте! У підрядних обставинних наслідку кома ставиться перед сполучником так що. Якщо кому поставити перед що, то утвориться підрядне міри і ступеня: Теплий туман наливав балку по самі вінця так, що дерева потопали в ньому.
Підрядну частину ступеня треба відрізняти від підрядної означальної. Якщо вказівні слова ТАКИЙ, ТАК ужито з прикметником та прислівником, то підрядна має значення ступеня. У цих випадках вказівне слово можна замінити словом НАСТІЛЬКИ, НАСКІЛЬКИ:
Вода у морі була така холодна, що не можна купатися.
([ ], (що…).)
МОВНИЙ АНАЛІЗ
1.Поставте пропущені розділові знаки. Укажіть вид складного речення.
1. Ти не згасай мені зоря коли загледиш косаря над рядом скошеним травиці.
2. Коли за щось осудить мить остання простіть мене великі і малі рослини й люди
стрічі прощання.
3. Коли ж зіб’є з гілок сніжок синиця крилом перехолодженим своїм примариться
привидиться присниться як лет пташини мій дитячий дім.
2.Поєднайте частини речення. Запишіть, поставте розділові знаки, визначте вид, накресліть схеми.
Благословен той день і час…. …… тоді зацвіте квітками вільна Україна.
Де звучить пісня …… ….. там не живее, не б’ється і життя.
Де немає любові….. …….. коли прослалась килимами земля.
Коли від грому оживе руїна ….. …….там зароджується любов до рідного краю.
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ
Завдання 1-6 мають ОДИН варіант відповіді.
1. Речення
якого рядка відповідає схемі |
|||||||||||||||||||||||||||||
А Ще не вродився той, хто все порвати б міг, що зв’язане народами й
віками. шумить зеленочубий. В Чую, як в гніздах ворушаться птиці, як прибуває вода у криниці. низькою оселею осміхнулися. |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Комментарии
Отправить комментарий