Урок №5. Значення творчості Івана Карпенка-Карого для розвитку української драматургії.

 Мета:

           навчальна: розкрити перед учнями значення творчості драматурга; його новаторський внесок в українську драматургію; спонукати до читання творів І.Карпенка-Карого;

           розвивальна: розвивати навички зв’язного мовлення, розуміти специфіку виражальних засобів театрального мистецтва, пам'ять, логічне  і творче мислення;

           виховна: виховувати в учнів естетичний смак, любов до театру.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

Міжпредметні зв’язки: українська література, зарубіжна література (Мольєр, п’єса Міщанин-шляхтич).

 

Пояснювальна записка до уроку №5.

Урок №5 складається з  теоретичного (лекційного) матеріалу до теми “Значення творчості Івана Карпенка-Карого для розвитку української драматургії”, практичних завдань, роботи з термінологією (глосарій до заняття), презентації та тесту для самоконтролю (12 завдань різного формату: з вибором однієї правильної відповіді, з вибором кількох правильних відповідей, на встановлення відповідності, з короткою відповіддю). У розділі “Досліджуємо літературу разом” пропонується теоретичний матеріал, а також ілюстрації до нього. Основна частина заняття присвячена розкриттю перед учнями значення творчості драматурга, його новаторського внеску в українську драматургію. Серед питань тесту є два завдання підвищеної складності, позначені *. Ці завдання пов’язані із формулюванням повної відповіді на запитання. Також учням пропонується переглянути театральну виставу за мотивами п’єси Мольєра Міщанин-шляхтич. Презентація до уроку включає в себе візуальну підтримку до опрацювання теоретичного матеріалу та практичних завдань. З метою контролю набутих знань, умінь та навичок з теми наприкінці уроку пропонуються тести для самоконтролю (12 завдань різного формату).

 

Рекомендації щодо опрацювання уроку №5.

1. Ознайомтеся з темою та метою уроку.

2Опрацюйте теоретичний літературознавчий (лекційний) матеріал у розділі “Досліджуємо літературу разом”.

3. Самостійно опануйте ключові визначення до заняття у рубриціГлосарій”.

5. Перегляньте запропоновану презентацію до уроку, щоб знайти візуальну підтримку до теоретичного матеріалу та завдань.

6. Якщо виникли складнощі з виконанням практичних завдань, ще раз перегляньте теоретичний матеріал та приклади до нього.

         7. Перевірте свої знання за допомогою тесту для самоконтролю №5, який надано у двох форматах: pdf (наприкінці заняття) та  тестів у системі он-лайн https://www.moodle.hneu.edu.ua/course/index.php?categoryid=35

 

Відомості про практичне застосування.

Наприкінці уроку учні зможуть самостійно розкривати значення творчості драматурга, його новаторського внеску в українську драматургію; навчаться застосовувати теоретичний матеріал на практиці (при підготовці до ЗНО), зможуть застосовувати набуті знання для порівняння творів української та зарубіжної літератур.          


                          ДОСЛІДЖУЄМО ЛІТЕРАТУРУ РАЗОМ

Драматургічна спадщина Карпенка-Карого – це вищий ступінь в розвитку української літератури.

У запереченні найважливіших підвалин поміщицько-самодержавного ладу і капіталістичного суспільства, в справедливому обуренні і гніві проти тупості й жорстокості експлуататорських класів І. Карпенко-Карий був  наполегливим, енергійним та послідовним.

І. К. Карпенко-Карий – гордість нашого народу. І. Франко ще в 1907 році мав усі підстави сказати, що «цілість драматичної творчості Карпенка-Карого наповнює нас почуттям подиву для його таланту. Обняти такий широкий горизонт, заселити його таким множеством живих людських типів міг тільки першорядний поетичний талант і великий обсерватор людського життя» [Іван Франко, Літературно-критичні статті, Держлітвидав України, К., 1950, стор. 388].

Новаторський внесок І.К.Карпенка-Карого в українську драматургію полягав:

v у розробленні нових тем і жанрів в українській літературі;

v у використанні світових зразків для втілення своїх ідей на сцені;

v у розширенні українського драматургічного репертуару.


                                  ГЛОСАРІЙ

v Новатор – це той, хто вносить і здійснює нові, прогресивні ідеї,

принципи в будь-якій галузі діяльності (Словник української мови: в 11 томах. — Том 5, 1974. — стор. 432).

 

ПРАКТИЧНІ ДОСЛІДНИЦЬКО-ПОШУКОВІ ЗАВДАННЯ

1. Складіть паспорт твору Мартин Боруля.

Автор

 

Літературний рід

 

Жанр

 

Літературний стиль (напрям)

 

Тема

 

Конфлікт (у чому полягає)

 

Проблеми

 

Місце подій у творі

 

Персонажі

 

Додаткова інформація

1. Основа сюжету драми…

2. Прототип головного героя – це…

 

2. Відпрацьовуємо інструментарій власного висловлення. Використовуючи текст п’єси, напишіть аргумент і приклад до теми Чи варто людині прагнути високого соціального статусу?

 

        ПЕРЕГЛЯНЬ! Вистава Міщанин-шляхтич.mp4

 

                 ЗАПИТАННЯ ДЛЯ ПОВТОРЕННЯ

1. Кому в п’єсі належить репліка “Виграв чи програв, а грошики дай!”?

2. Кому в трагікомедії належить репліка “Я – не бидло, а мій син – не теля!?

3. Хто в трагікомедії дотримується життєвого принципу Краще жити щасливим чоловіком, ніж нещасливим паном”?

 

               ТЕСТ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ №5

Запитання 1-6 з вибором однієї правильної відповіді.

1. Автор п’єси Міщанин-шляхтич

а) Буало;

б) Мольєр;

в) Шекспір;

г) І.К.Карпенко-Карий.

2. Хто назвав Мартина Борулю бидлом?

а) Націєвський;

б) Степан;

в) Красовський;

г) Трандалєв.

3. За жанром твір Мартин Боруля

а) власне драма;

б) трагікомедія;

в) епопея;

г) трагедія.

4. Протягом якого часу відбувається дія у творі?

а) кількох тижнів;

б) двох днів;

в) однієї ночі;

г) одного року.

5. Хто із персонажів тікає з власних заручин?

а) Націєвський;

б) Степан;

в) Марися;

г) Красовський.

6. Хто назвав І.Карпенка- Карого “…обсерватором життя?

а) І.Я.Франко;

б) І.С.Нечуй-Левицький;

в) П.Мирний;

г) М.Старицький.

 

Запитання 7-8 з вибором двох варіантів відповідей.

7. У чому полягав новаторський внесок І.К.Карпенка-Карого в українську драматургію?

а) у розширенні українського драматургічного репертуару?

б) у використанні світових зразків для втілення своїх ідей на сцені;

в) у розкритті соціальної проблематики;

г) у використанні неологізмів.

8. Хто не є персонажем п’єси Мартин Боруля?

а) Красовський;

б) Маруся;

в) Карпо;

г) Мартин.

Завдання 9 на встановлення відповідності.

9. Персонаж                                                       Автор

1 Божий чоловік                                                      А Панас Мирний

2 Василь                                                                   Б Г.Ф.Квітка-Основяненко

3 Катерина                                                               В П.Куліш

4 Максим Гудзь                                                       Г Т.Г.Шевченко

5 Баба Палажка

Запитання 10-12 з відкритою формою відповіді.

10. Хто такий новатор? Наведіть приклади (письменники-новатори).

11*. У чому полягає новаторство І.К.Карпенка-Карого як драматурга? Відповідь проілюструйте відомостями з біографії та тексту п’єси Мартин Боруля.

12*. Поясніть вислів актора К.Станіславського: “Такі актори, як Кропивницький, Заньковецька, Саксаганський, Садовський – блискуча плеяда майстрів української сцени… Той, хто бачив гру українських акторів, зберіг пам'ять про це на все життя.


ШКАЛА ОЦІНЮВАННЯ ЗАВДАНЬ САМОКОНТРОЛЮ

 

Завдання 1-6 оцінюються в 0,5 бала.

Завдання 7-8 оцінюються в 1 бал.

Завдання 9 оцінюється у 2 бали.

Завдання 10 оцінюється в 1 бал.

Завдання 11-12 (підвищеної складності) оцінюються у 2 бали.

Максимальна кількість балів за виконаний тест – 12 балів.

 

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Урок №10. Контрольна робота за темою “Складнопідрядне речення”.

Урок №7. Складнопідрядні речення з підрядними обставинними. Тренувальні вправи.

Уроки №№8-9. Складнопідрядні речення з кількома підрядними. Розділові знаки в такому реченні.