Урок №5. Значення творчості Івана Карпенка-Карого для розвитку української драматургії.
Мета:
навчальна: розкрити перед учнями значення творчості драматурга; його новаторський внесок в українську драматургію; спонукати до читання творів І.Карпенка-Карого;
розвивальна: розвивати навички зв’язного мовлення, розуміти специфіку виражальних засобів театрального мистецтва, пам'ять, логічне і творче мислення;
виховна: виховувати в учнів естетичний смак, любов до театру.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Міжпредметні зв’язки: українська література, зарубіжна література (Мольєр, п’єса “Міщанин-шляхтич”).
Пояснювальна записка до уроку №5.
Урок №5 складається з теоретичного (лекційного) матеріалу до теми “Значення творчості Івана Карпенка-Карого для розвитку української драматургії”, практичних завдань, роботи з термінологією (глосарій до заняття), презентації та тесту для самоконтролю (12 завдань різного формату: з вибором однієї правильної відповіді, з вибором кількох правильних відповідей, на встановлення відповідності, з короткою відповіддю). У розділі “Досліджуємо літературу разом” пропонується теоретичний матеріал, а також ілюстрації до нього. Основна частина заняття присвячена розкриттю перед учнями значення творчості драматурга, його новаторського внеску в українську драматургію. Серед питань тесту є два завдання підвищеної складності, позначені *. Ці завдання пов’язані із формулюванням повної відповіді на запитання. Також учням пропонується переглянути театральну виставу за мотивами п’єси Мольєра “Міщанин-шляхтич”. Презентація до уроку включає в себе візуальну підтримку до опрацювання теоретичного матеріалу та практичних завдань. З метою контролю набутих знань, умінь та навичок з теми наприкінці уроку пропонуються тести для самоконтролю (12 завдань різного формату).
Рекомендації щодо опрацювання уроку №5.
1. Ознайомтеся з темою та метою уроку.
2. Опрацюйте теоретичний літературознавчий (лекційний) матеріал у розділі “Досліджуємо літературу разом”.
3. Самостійно опануйте ключові визначення до заняття у рубриці “Глосарій”.
5. Перегляньте запропоновану презентацію до уроку, щоб знайти візуальну підтримку до теоретичного матеріалу та завдань.
6. Якщо виникли складнощі з виконанням практичних завдань, ще раз перегляньте теоретичний матеріал та приклади до нього.
7. Перевірте свої знання за допомогою тесту для самоконтролю №5, який надано у двох форматах: pdf (наприкінці заняття) та тестів у системі он-лайн https://www.moodle.hneu.edu.ua/course/index.php?categoryid=35
Відомості про практичне застосування.
Наприкінці уроку учні зможуть самостійно розкривати значення творчості драматурга, його новаторського внеску в українську драматургію; навчаться застосовувати теоретичний матеріал на практиці (при підготовці до ЗНО), зможуть застосовувати набуті знання для порівняння творів української та зарубіжної літератур.
Драматургічна спадщина Карпенка-Карого – це вищий ступінь в розвитку української літератури.
У запереченні найважливіших підвалин поміщицько-самодержавного ладу і капіталістичного суспільства, в справедливому обуренні і гніві проти тупості й жорстокості експлуататорських класів І. Карпенко-Карий був наполегливим, енергійним та послідовним.
І. К. Карпенко-Карий – гордість нашого народу. І. Франко ще в 1907 році мав усі підстави сказати, що «цілість драматичної творчості Карпенка-Карого наповнює нас почуттям подиву для його таланту. Обняти такий широкий горизонт, заселити його таким множеством живих людських типів міг тільки першорядний поетичний талант і великий обсерватор людського життя» [Іван Франко, Літературно-критичні статті, Держлітвидав України, К., 1950, стор. 388].
Новаторський внесок І.К.Карпенка-Карого в українську драматургію полягав:
v у розробленні нових тем і жанрів в українській літературі;
v у використанні світових зразків для втілення своїх ідей на сцені;
v у розширенні українського драматургічного репертуару.
v Новатор – це той, хто вносить і здійснює нові, прогресивні ідеї,
принципи в будь-якій галузі діяльності (Словник української мови: в 11 томах. — Том 5, 1974. — стор. 432).
ПРАКТИЧНІ ДОСЛІДНИЦЬКО-ПОШУКОВІ ЗАВДАННЯ
1. Складіть паспорт твору “Мартин Боруля”.
Автор |
|
Літературний рід |
|
Жанр |
|
Літературний стиль (напрям) |
|
Тема |
|
Конфлікт (у чому полягає) |
|
Проблеми |
|
Місце подій у творі |
|
Персонажі |
|
Додаткова інформація |
1. Основа сюжету драми… 2. Прототип головного героя – це… |
2. Відпрацьовуємо інструментарій власного висловлення. Використовуючи текст п’єси, напишіть аргумент і приклад до теми “Чи варто людині прагнути високого соціального статусу?”
1. Кому в п’єсі належить репліка “Виграв чи програв, а грошики дай!”?
2. Кому в трагікомедії належить репліка “Я – не бидло, а мій син – не теля!”?
3. Хто в трагікомедії дотримується життєвого принципу “Краще жити щасливим чоловіком, ніж нещасливим паном”?
Запитання 1-6 з вибором однієї правильної відповіді.
1. Автор п’єси “Міщанин-шляхтич”
а) Буало;
б) Мольєр;
в) Шекспір;
г) І.К.Карпенко-Карий.
2. Хто назвав Мартина Борулю бидлом?
а) Націєвський;
б) Степан;
в) Красовський;
г) Трандалєв.
3. За жанром твір “Мартин Боруля”
а) власне драма;
б) трагікомедія;
в) епопея;
г) трагедія.
4. Протягом якого часу відбувається дія у творі?
а) кількох тижнів;
б) двох днів;
в) однієї ночі;
г) одного року.
5. Хто із персонажів тікає з власних заручин?
а) Націєвський;
б) Степан;
в) Марися;
г) Красовський.
6. Хто назвав І.Карпенка- Карого “…обсерватором життя”?
а) І.Я.Франко;
б) І.С.Нечуй-Левицький;
в) П.Мирний;
г) М.Старицький.
Запитання 7-8 з вибором двох варіантів відповідей.
7. У чому полягав новаторський внесок І.К.Карпенка-Карого в українську драматургію?
а) у розширенні українського драматургічного репертуару?
б) у використанні світових зразків для втілення своїх ідей на сцені;
в) у розкритті соціальної проблематики;
г) у використанні неологізмів.
8. Хто не є персонажем п’єси Мартин Боруля?
а) Красовський;
б) Маруся;
в) Карпо;
г) Мартин.
Завдання 9 на встановлення відповідності.
9. Персонаж Автор
1 Божий чоловік А Панас Мирний
2 Василь Б Г.Ф.Квітка-Основ’яненко
3 Катерина В П.Куліш
4 Максим Гудзь Г Т.Г.Шевченко
5 Баба Палажка
Запитання 10-12 з відкритою формою відповіді.
10. Хто такий новатор? Наведіть приклади (письменники-новатори).
11*. У чому полягає новаторство І.К.Карпенка-Карого як драматурга? Відповідь проілюструйте відомостями з біографії та тексту п’єси “Мартин Боруля”.
12*. Поясніть вислів актора К.Станіславського: “Такі актори, як Кропивницький, Заньковецька, Саксаганський, Садовський – блискуча плеяда майстрів української сцени… Той, хто бачив гру українських акторів, зберіг пам'ять про це на все життя”.
ШКАЛА ОЦІНЮВАННЯ ЗАВДАНЬ САМОКОНТРОЛЮ
Завдання 1-6 оцінюються в 0,5 бала.
Завдання 7-8 оцінюються в 1 бал.
Завдання 9 оцінюється у 2 бали.
Завдання 10 оцінюється в 1 бал.
Завдання 11-12 (підвищеної складності) оцінюються у 2 бали.
Максимальна кількість балів за виконаний тест – 12 балів.
Комментарии
Отправить комментарий