Урок №4. Складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Мета уроку:
освітня: поглибити знання учнів про складнопідрядне речення з підрядними з’ясувальними, визначати їх будову та засоби зв’язку, а також їх роль у текстах, формувати пунктуаційну грамотність, удосконалювати творчі вміння моделювати складнопідрядне речення з підрядними з’ясувальними та використовувати їх у висловлюваннях;
розвивальна: розвивати логічне мислення, уміння самостійно робити висновки та узагальнення;
виховна: виховувати повагу до людей та людської творчості.
Пояснювальна записка до уроку №4.
Урок №4 складається з теоретичного матеріалу до теми “Складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними ”, практичних завдань (мовного аналізу), презентації та тесту для самоконтролю (12 завдань різного формату: з вибором однієї правильної відповіді, з вибором кількох правильних відповідей, на встановлення відповідності, з короткою відповіддю). З метою формування в учнів уміння знаходити та аналізувати складнопідрядні речення на початку уроку пропоновано до виконання завдання на встановлення відповідності між реченням та позицією підрядної частини в ньому, також подано графічний матеріал, де продемонстровано схему будови складнопідрядного речення з підрядним з’ясувальним як синтаксичної одиниці. У розділі “Цікава теорія” пропонується теоретичний матеріал, а також приклади до нього. Основна частина заняття присвячена практичному відпрацюванню знаходження складнопідрядних речень з підрядними з’ясувальними у текстах. Презентація до уроку включає в себе візуальну підтримку до опрацювання теоретичного матеріалу та практичних завдань (слайди 2 – 4). З метою контролю набутих знань, умінь та навичок з теми наприкінці уроку пропонуються тести для самоконтролю (12 завдань різного формату).
Рекомендації щодо опрацювання уроку №4.
1. Ознайомтеся з темою та метою уроку.
2. Виконайте завдання на встановлення відповідності (між реченням та позицією підрядної частини в ньому).
3. Опрацюйте теоретичний матеріал у розділі “Цікава теорія”.
4. Самостійно виконайте практичні завдання у розділі “Мовний аналіз”.
5. Перегляньте запропоновану презентацію до уроку, щоб знайти візуальну підтримку до теоретичного матеріалу та завдань.
6. Якщо виникли складнощі з виконанням практичних завдань на мовний аналіз, ще раз перегляньте теоретичний матеріал та приклади до нього.
7. Перевірте свої знання за допомогою тесту для самоконтролю №4, який надано у двох форматах: word (наприкінці заняття) та тестів у системі он-лайн (Тесторіум).
Відомості про практичне застосування.
Наприкінці уроку учні зможуть самостійно відрізняти складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними від простих та інших видів складного речення, знаходити їх у текстах, виділяти граматичну основу, знаходити головну й підрядну частину, складати власні речення за схемами, використовувати складнопідрядні речення у мовленні; навчаться застосовувати теоретичний матеріал на практиці.
УСТАНОВИ ВІДПОВІДНІСТЬ
1. Друзі Г.С.Сковороди, що стали ченцями Києво-Печерської лаври, закликали його не блукати світом.
2. Єгипет – країна стародавньої культури, яка протягом тисячоліть вражає людей своєю величчю й багатством.
3. І хоч уже висипалась роса, ще випадають запізнілі краплини.
А Підрядна частина стоїть після головної.
Б Підрядна частина стоїть перед головною.
В Підрядна частина стоїть у середині головної.
ЦІКАВА ТЕОРІЯ
Складнопідрядним з підрядною з’ясувальною частиною називається речення, підрядна частина якого відповідає на питання непрямих відмінків і відноситься до тих членів речення в головній частині, які означають мислення, почуття, мовлення, буття, волевиявлення, психічний стан: Було видно, як під темними кущами розквітали небачені квіти барвінку.
УВАГА!!!
Найуживаніші слова головної частини, які пояснюють підрядну частину!!!
Дієслова: бажати, бачити,боятися, відповідати, говорити, думати, запитувати, нагадувати, питати, слухати,траплятися, радіти, уявляти, оголошувати, доповідати…
Прислівники: видно, відомо, потрібно, гідно, ясно…
Прикметники: радий, щасливий, гідний, цікавий, вартий, певен…
Іменники: думка, згадка, повідомлення, розмова, звістка, мова, вимога, пропозиція, слово, надія…
Словосполучення: вилетіти з голови, спасти на думку, дати слово, дати знати, почути звістку…
|
Вживання сполучників та сполучних слів
у з’ясувальному підрядному реченні
Тип речення |
Значення |
Сполучні слова |
Сполучники
|
З’ясувальне |
Стосується дієслів мовлення, мислення, почуття у головному реченні |
Хто, який, чий, котрий, де, куди, коли, як |
Що, як, щоб, ніби, мов, чи, наче |
Прийоми розмежування сполучників і сполучних слів
Сполучники |
Сполучні слова
|
Є службовою частиною мови |
Самостійні частини мови (займенники,прислівники) |
Можна замінити іншими підрядними сполучниками |
Можна замінити словами інших самостійних частин мови (іменниками, прикметниками) |
Не є членами речення,у деяких випадках їх можна опустити |
Є членами речення, їх не можна опустити |
Не мають на собі логічного наголосу |
Можуть мати на собі логічний наголос |
МОВНИЙ АНАЛІЗ
Перепишіть речення, підкресліть сполучники і сполучні слова за допомогою опорної таблиці. Дайте відповідь на запитання: де ставиться кома у СПР?
1.Немає в світі бурі, щоб огонь могла задути вічний та правдивий
2. Віддайте мені мову, якою мій народ мене благословив
3. І стежечка, де ти ходила, колючим терном заросла.
Накреслити схеми речень, розставити розділові знаки, вказати вид підрядної частини.
1. У Верхній Хортиці стоїть і досі дуб про який існує чимало переказів і легенд.
2. Спинюся я і довго буду слухать як бродить серпень по землі моїй.
3. Він дуже любив коли перед Зеленими святами дівчата приходили у плавні зілля збирати.
4. Стара верба забула що сказав їй водяник.
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ
Завдання 1-6 мають ОДИН варіант відповіді.
1.За значенням і будовою СПР поділяються на такі види:
а) означальні, з’ясувальні, обставинні місця;
б) означальні, обставинні часу, наслідкові;
в) означальні, з’ясувальні, обставинні.
2.Яке з наведених речень є СПР із з’ясувальною частиною?
а) Хто може випити Дніпро, Хто властен виплескати море, Хто наше злото-серебро Плугами кривди переоре?
б) Груша стара ніяк не може збагнути, чому ж тепер така довга осінь?
в) Поглянь, уся земля тремтить в палких обіймах ночі.
г) Я знаю: кожній дитині потрібна ласкава увага батьків.
3. Знайдіть складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним
а) Люблю, коли хвилі юрбою шумують, ламаючи лід.
б) Чи знаєш ти світання в полі або в задуманих садах, коли од щастя мимоволі сіяють сльози на очах.
в) Де трактори пройшли із краю в край, там колосисте золото буяє.
г) О, якби мені крила орлині, щоб за хмари я полетів.
4. Знайдіть складнопідрядне речення, в якому підрядна частина стоїть всередині головної:
а) Благословен, хто викопав криницю.
б) Все, що в світі минає, бачить дзеркало дня.
в) Мене ліси здоров’ям напували, коли бродив у їхній гущині…
5. Із поданих речень випишіть складнопідрядне:
а) Не шукай краси, а шукай доброти.
б) Добре говорить, та зле творить.
в) Хто мовчить, той двох навчить.
6. Вкажіть складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним:
а) Є такі гірські вершини, що сягають аж під зорі.
б) Старайся прожити в світі так, щоб залишити добру пам'ять.
в) Не відкладай на завтра те, що можна зробити сьогодні.
Завдання 7-8 мають ДЕКІЛЬКА варіантів відповідей.
7. Вкажіть складнопідрядне з’ясувальне речення.
а) Після дощу розморена земля лежить і слухає, що робиться у світі.
а) Благословенна тиша стояла над волошковим засніженим світом, що на невидимих
решетах пересівав сяйво.
в Сонце пекло так, що й уночі степ пашів.
г) Серед великої тиші чулось тільки, як шелестіли листочки.
8. Вкажіть складнопідрядне з’ясувальне
речення.
а) І де в світі тая сила, щоб в бігу його спинила.
б) Море так хлюпає, що аж слухати любо.
в) Благословен, чий труд прекрасний життя здіймає із руїн.
г) Учні запитали, чи буде сьогодні контрольна.
Завдання 9-10 на встановлення відповідності.
9. Частина речення Вид підрядного речення
1 Проспівай ту пісню, що… А з’ясувальне
2 Не знає спокою, хто…. Б означальне
3 Було холодно, дарма що ….. В обставинне порівняльне
4 Вода в Дніпрі піднялася, так що….. Г обставинне допусту
Д обставинне наслідку
10. З’ясуйте, якою частиною мови є кожне з виділених слів (цифра в дужках позначає наступне слово).
Якщо (1) свою землю ти любитимеш, жар душі (2) віддавши їй (3) сповна, якщо в праці (4) щирим серцем грітимеш, то тебе пригріє і вона.
А прикметник
Б займенник
В дієприкметник (форма дієслова)
Г дієприслівник (форма дієслова)
Д прислівник
Прочитайте завдання 11-12 та дайте коротку відповідь.
11. Назвіть засоби зв’язку в складнопідрядних реченнях з підрядними з’ясувальними.
12. Утворіть СПР з підрядним зясувальним за поданим початком. Накресліть схему.
У своїх творах Іван Франко відобразив…..
ШКАЛА ОЦІНЮВАННЯ ЗАВДАНЬ САМОКОНТРОЛЮ
Завдання 1-6 оцінюються в 0,5 бала.
Завдання 7-8 оцінюються в 1 бал.
Завдання 9-10 оцінюються в 1,5 бала.
Завдання 11-12 (підвищеної складності) оцінюються у 2 бали.
Максимальна кількість балів за виконаний тест – 12 балів.
Комментарии
Отправить комментарий