Урок №4. Складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

Мета уроку:

освітня: поглибити знання учнів про складнопідрядне речення з підрядними з’ясувальними, визначати їх будову та засоби зв’язку, а також їх роль у текстах, формувати пунктуаційну грамотність, удосконалювати творчі вміння моделювати складнопідрядне речення з підрядними з’ясувальними та використовувати їх у висловлюваннях;

розвивальна: розвивати логічне мислення, уміння самостійно робити висновки та узагальнення;

виховна: виховувати повагу до людей та людської творчості.

 

Пояснювальна записка до уроку №4.

Урок №4 складається з теоретичного матеріалу до теми Складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними , практичних завдань (мовного аналізу), презентації та тесту для самоконтролю (12 завдань різного формату: з вибором однієї правильної відповіді, з вибором кількох правильних відповідей, на встановлення відповідності, з короткою відповіддю). З метою формування в учнів уміння знаходити та аналізувати складнопідрядні речення на початку уроку пропоновано до виконання завдання на встановлення відповідності між реченням та позицією підрядної частини в ньому, також подано графічний матеріал, де продемонстровано схему будови складнопідрядного речення з підрядним з’ясувальним як синтаксичної одиниці. У розділі Цікава теорія” пропонується теоретичний матеріал, а також приклади до нього. Основна частина заняття присвячена практичному відпрацюванню знаходження складнопідрядних речень з підрядними з’ясувальними у текстах. Презентація до уроку включає в себе візуальну підтримку до опрацювання теоретичного матеріалу та практичних завдань (слайди 2 – 4). З метою контролю набутих знань, умінь та навичок з теми наприкінці уроку пропонуються тести для самоконтролю (12 завдань різного формату).

 

Рекомендації щодо опрацювання уроку №4.

1. Ознайомтеся з темою та метою уроку.

2. Виконайте завдання на встановлення відповідності (між реченням та позицією підрядної частини в ньому).

3. Опрацюйте теоретичний матеріал у розділі Цікава теорія.

4. Самостійно виконайте практичні завдання у розділі “Мовний аналіз”.

5. Перегляньте запропоновану презентацію до уроку, щоб знайти візуальну підтримку до теоретичного матеріалу та завдань.

6. Якщо виникли складнощі з виконанням практичних завдань на мовний аналіз, ще раз перегляньте теоретичний матеріал та приклади до нього.

7. Перевірте свої знання за допомогою тесту для самоконтролю №4, який надано у двох форматах: word (наприкінці заняття) та тестів у системі он-лайн (Тесторіум).

 


Відомості про практичне застосування.

Наприкінці уроку учні зможуть самостійно відрізняти складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними від простих та інших видів складного речення, знаходити їх у текстах, виділяти граматичну основу, знаходити головну й підрядну частину, складати власні речення за схемами, використовувати складнопідрядні речення у мовленні; навчаться застосовувати теоретичний матеріал на практиці.

 

УСТАНОВИ ВІДПОВІДНІСТЬ

 

1. Друзі Г.С.Сковороди, що стали ченцями Києво-Печерської лаври, закликали його не блукати світом.

2. Єгипет – країна стародавньої культури, яка протягом тисячоліть вражає людей своєю величчю й багатством.

3. І хоч уже висипалась роса, ще випадають запізнілі краплини.

 

А Підрядна частина стоїть після головної.

Б Підрядна частина стоїть перед головною.

В Підрядна частина стоїть у середині головної.

 

 

ЦІКАВА ТЕОРІЯ

       Складнопідрядним з підрядною з’ясувальною частиною називається речення, підрядна частина якого відповідає на питання непрямих відмінків і відноситься до тих членів речення в головній частині, які означають мислення, почуття, мовлення, буття, волевиявлення, психічний стан: Було видно, як під темними кущами розквітали небачені квіти барвінку.

 

УВАГА!!!

Найуживаніші слова головної частини, які пояснюють  підрядну частину!!!

Дієслова:          бажати, бачити,боятися, відповідати, говорити, думати,

                            запитувати, нагадувати, питати, слухати,траплятися,

                            радіти, уявляти, оголошувати, доповідати…

 

Прислівники:   видно, відомо, потрібно, гідно, ясно…

 

Прикметники: радий, щасливий, гідний, цікавий, вартий, певен…

 

Іменники:         думка, згадка, повідомлення, розмова, звістка, мова,

                            вимога, пропозиція, слово, надія…

 

Словосполучення:  вилетіти з голови, спасти на думку, дати слово,

                             дати знати, почути звістку…

     

                            
























Вживання сполучників та сполучних слів

у з’ясувальному підрядному реченні

 

Тип речення

Значення

Сполучні слова

Сполучники

 

Зясувальне

Стосується дієслів мовлення, мислення, почуття у головному реченні

Хто, який, чий, котрий, де, куди,

коли, як

Що, як, щоб,

ніби, мов, чи,

наче

 

Прийоми розмежування сполучників і сполучних слів

 

               Сполучники                   

             Сполучні слова

 

Є службовою частиною мови

Самостійні частини мови (займенники,прислівники)

Можна замінити іншими підрядними

сполучниками

Можна замінити словами інших самостійних частин мови (іменниками, прикметниками)

Не є членами речення,у деяких випадках їх можна опустити

Є членами речення, їх не можна опустити

Не мають на собі логічного наголосу

Можуть мати на собі логічний наголос

 

МОВНИЙ АНАЛІЗ

        Перепишіть речення, підкресліть сполучники і сполучні слова за допомогою опорної таблиці. Дайте відповідь на запитання: де ставиться кома у СПР?

1.Немає в світі бурі, щоб огонь могла задути вічний та правдивий

2. Віддайте мені мову, якою мій народ мене благословив

3. І стежечка, де ти ходила, колючим терном заросла.

 

Накреслити схеми речень, розставити розділові знаки, вказати вид підрядної частини.

 1. У Верхній Хортиці стоїть і досі дуб про який існує чимало переказів і легенд.

2. Спинюся я і довго буду слухать  як бродить серпень по землі моїй.

3. Він дуже любив  коли перед Зеленими святами дівчата приходили у плавні зілля збирати.

4. Стара верба забула що сказав їй водяник.

ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ

 

Завдання 1-6 мають ОДИН варіант відповіді.

 

1.За значенням і будовою СПР поділяються на такі види:

а) означальні, з’ясувальні, обставинні місця;

б) означальні, обставинні часу, наслідкові;

в) означальні, з’ясувальні, обставинні.

 

 

2.Яке з наведених речень є СПР із з’ясувальною частиною?

а) Хто може випити Дніпро, Хто властен виплескати море, Хто наше злото-серебро Плугами кривди переоре?

б) Груша стара ніяк не може збагнути, чому ж тепер така довга осінь?

в) Поглянь, уся земля тремтить в палких обіймах ночі.

г) Я знаю: кожній дитині потрібна ласкава увага батьків.

 

3. Знайдіть складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним

а) Люблю,  коли  хвилі  юрбою  шумують,  ламаючи  лід.

б) Чи  знаєш  ти  світання  в  полі  або  в  задуманих  садах,  коли од  щастя  мимоволі  сіяють  сльози  на  очах.

в) Де  трактори  пройшли  із  краю  в  край,  там  колосисте  золото  буяє.

г) О,  якби  мені  крила  орлині,  щоб  за  хмари  я  полетів.

 

4.  Знайдіть складнопідрядне речення, в якому підрядна частина стоїть  всередині  головної:

а) Благословен, хто викопав криницю.

б) Все, що в світі минає, бачить дзеркало дня.

в) Мене ліси здоров’ям напували, коли бродив у їхній гущині…

 

5. Із поданих речень випишіть складнопідрядне:

а) Не шукай краси, а шукай доброти.

б) Добре говорить, та зле творить.

в) Хто мовчить, той двох навчить.

 

6. Вкажіть складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним:

 а) Є такі гірські вершини, що сягають аж під зорі.

 б) Старайся прожити в світі так, щоб залишити добру пам'ять.

 в) Не відкладай на завтра те, що можна зробити сьогодні.

 

 

Завдання 7-8 мають ДЕКІЛЬКА варіантів відповідей.

 

7. Вкажіть складнопідрядне з’ясувальне речення.
а) Після дощу розморена земля лежить і слухає, що робиться у світі.
а) Благословенна тиша стояла над волошковим засніженим світом, що на невидимих решетах пересівав сяйво.
в Сонце пекло так, що й уночі степ пашів.

г) Серед великої тиші чулось тільки, як шелестіли листочки.

8. Вкажіть складнопідрядне з’ясувальне речення.
а) І де в світі тая сила, щоб в бігу його спинила.

б) Море так хлюпає, що аж слухати любо.

в) Благословен, чий труд прекрасний життя здіймає із руїн.

г) Учні запитали, чи буде сьогодні контрольна.

 

Завдання 9-10 на встановлення відповідності.

 

9. Частина речення                                                     Вид підрядного речення

1 Проспівай ту пісню, що…                                         А з’ясувальне

2 Не знає спокою, хто….                                              Б означальне

3 Було холодно, дарма що …..                                     В обставинне порівняльне

4 Вода в Дніпрі піднялася, так що…..                         Г обставинне допусту

                                                                                        Д обставинне наслідку

 

10. Зясуйте, якою частиною мови є кожне з виділених слів (цифра в дужках позначає наступне слово).

 

Якщо (1) свою землю ти любитимеш, жар душі (2) віддавши їй (3) сповна, якщо в праці (4) щирим серцем грітимеш, то тебе пригріє і вона.

 

А прикметник                                                                                           

Б займенник

В дієприкметник (форма дієслова)

Г дієприслівник (форма дієслова)

Д прислівник

 

Прочитайте завдання 11-12 та дайте коротку відповідь.

 

11. Назвіть засоби зв’язку в складнопідрядних реченнях з підрядними з’ясувальними.

12. Утворіть СПР з підрядним зясувальним за поданим початком. Накресліть схему.

У своїх творах Іван Франко відобразив…..

 

ШКАЛА ОЦІНЮВАННЯ ЗАВДАНЬ САМОКОНТРОЛЮ

 

Завдання 1-6 оцінюються в 0,5 бала.

Завдання 7-8 оцінюються в 1 бал.

Завдання 9-10 оцінюються в 1,5 бала.

Завдання 11-12 (підвищеної складності) оцінюються у 2 бали.

Максимальна кількість балів за виконаний тест – 12 балів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Урок №10. Контрольна робота за темою “Складнопідрядне речення”.

Урок №7. Складнопідрядні речення з підрядними обставинними. Тренувальні вправи.

Уроки №№8-9. Складнопідрядні речення з кількома підрядними. Розділові знаки в такому реченні.