Урок №4. І.Карпенко-Карий "Мартин Боруля". Психологічна переконливість і трагікомічне звучання образу головного героя. Засоби комічного у творі, художня майстерність автора і значення творчості драматурга.

  Мета: 

            навчальна: допомогти учням усвідомити значення цінностей, що їх утверджує письменник у творі, з’ясувати засоби творення комічного, визначити художню майстерність драматурга;

           розвивальна: розвивати творчі здібності учнів, інтерес до театрального мистецтва; вміння характеризувати образи, аналізувати роль художніх засобів, висловлювати власні судження;

            виховна: виховувати в учнів естетичний смак, любов до театру.

           Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

Міжпредметні зв’язки: українська література, художня культура, історія України (розвиток театрального мистецтва в Україні наприкінці ХІХ ст.).

 

Пояснювальна записка до уроку №4.

Урок №4 складається з  теоретичного (лекційного) матеріалу до теми І.Карпенко-Карий «Мартин Боруля». Психологічна переконливість і трагікомічне звучання образу головного героя. Засоби комічного у творі, художня майстерність автора і значення творчості драматурга”, практичних завдань, роботи з літературознавчою термінологією (глосарій до заняття), презентації та тесту для самоконтролю (12 завдань різного формату: з вибором однієї правильної відповіді, з вибором кількох правильних відповідей, на встановлення відповідності, з короткою відповіддю). У розділі “Досліджуємо літературу разом” пропонується теоретичний матеріал, а також ілюстрації до нього. Основна частина заняття присвячена ознайомленню учнів із системою образів твору, а також його проблематикою. Серед питань тесту є два завдання підвищеної складності, позначені *. Ці завдання пов’язані із формулюванням повної відповіді на запитання. Презентація до уроку включає в себе візуальну підтримку до опрацювання теоретичного матеріалу та практичних завдань. З метою контролю набутих знань, умінь та навичок з теми наприкінці уроку пропонуються тести для самоконтролю (12 завдань різного формату).

 

Рекомендації щодо опрацювання уроку №4.

1. Ознайомтеся з темою та метою уроку.

2Опрацюйте теоретичний літературознавчий (лекційний) матеріал у розділі “Досліджуємо літературу разом”.

3. Самостійно опануйте ключові визначення до заняття у рубриціГлосарій”.

5. Перегляньте запропоновану презентацію до уроку, щоб знайти візуальну підтримку до теоретичного матеріалу та завдань.

6. Якщо виникли складнощі з виконанням практичних завдань, ще раз перегляньте теоретичний матеріал та приклади до нього.

         7. Перевірте свої знання за допомогою тесту для самоконтролю №4, який надано у двох форматах: pdf (наприкінці заняття) та  тестів у системі он-лайн https://www.moodle.hneu.edu.ua/course/index.php?categoryid=35

 

Відомості про практичне застосування.

Наприкінці уроку учні зможуть самостійно характеризувати систему образів трагікомедії, зв’язко і переконливо аргументувати свою думку, характеризувати персонажа, розуміти причини особистої драми героя, визначати головний конфлікт твору; навчаться застосовувати теоретичний матеріал на практиці (при підготовці до ЗНО).

            ДОСЛІДЖУЄМО ЛІТЕРАТУРУ РАЗОМ

Чому Мартин Боруля так прагнув стати дворянином? Бо вважав, що йому і його дітям буде краще жити, усі поважати муть його, не наважаться називати «холопом» і «бидлом». Чи мав він рацію? Адже дворянство на той час занепадало, бідніло, банкрутувало й, врешті-решт, зникало? І мав, і не мав. Якщо асоціювати дворянство з культурою, освітою, наукою, то так. Якщо  асоціювати з умінням організувати власне життя, забезпечити його – то ні, без користування плодами чужої праці йому не вижити. Можна жити природним життям, кохати, знайомитися тим, до чого лежить душа, що любиш і вмієш, а можна все те принести в жертву задля своєї пихи, амбіцій, фальшивої значущості, засновані не на особистих позитивних якостях, а на становій  приналежності (хоч поганенький, але дворянин!)

Трагедійність образу Мартина Борулі у тому, що він не розумів істинної цінності людських стосунків. Дійсно існували «нижчі» й «вищі» стани в суспільстві: одні люди вивищувалися над іншими, не маючи ніяких особистих заслуг; Боруля зазнав приниження, прагнув зберегти свою гідність і забезпечити гідне життя дітям відповідно до класних уявлень, які виявилися хибними, бо йшли «проти природи» й проти волі його ж дітей, навіть морально калічили їх, як, наприклад, Степана.

                               

ПРАКТИЧНІ ПОШУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКІ ЗАВДАННЯ

1. Доберіть цитати з п’єси Мартин Боруля, які, на вашу думку, відображають життєві орієнтири й цінності персонажів.


Персонаж трагікомедії

Цитата

Мартин Боруля

 

Марися Боруля

 

Степан Боруля

 

Гервасій Гуляницький

 

Микола Гуляницький

 

Трандалєв

 

Націєвський

 

Омелько

 

 

2. Визначте засоби комічного в п’єсі.

Засоби комічного

Приклади з тексту

Характери

 

Ситуації

 

Мова

 

Фразеологізми

 

Гра слів

 

 

Примітка. Перевірте себе за допомогою довідки, вміщеної наприкінці заняття.

  Композиційно твір складається з таких частин:

v зав’язка дії;

v розвиток дії;

v кульмінація;

v розвязка дії.

                             “Композиційний трикутник”


                                       

         У творі простежуються ознаки РЕАЛІЗМУ.


                                  ГЛОСАРІЙ

v Композиція твору - побудова твору, доцільне поєднання всіх         

його компонентів у художньо-естетичну цілісність, зумовлену логікою зображеного, представленого читачеві світу, світоглядною позицією, естетичним ідеалом, задумом письменника, каноном, нормами обраного жанру, орієнтацією на адресата.

v Літературний напрям – це це конкретно-історичне втілення

художнього методу, що проявляє себе в ідейно-естетичній спільності групи письменників у певний період часу. Літературний напрям є своєрідним синтезом (поєднанням) художнього методу та індивідуального стилю письменника.

 

ПРАКТИЧНЕ ЗАВДАННЯ

3. Опрацювавши зміст твору, зазначте, які події є зав’язкою, розвитком дії, кульмінацією та розв’язкою відповідно.

Примітка. Перевірте себе за допомогою довідки, вміщеної наприкінці заняття.

      ПЕРЕГЛЯНЬ!  Фільм Мартин Боруля.mp4

 

               

                             ЗАПИТАННЯ ДЛЯ ПОВТОРЕННЯ

1. Який епізод став кульмінацією твору Мартин Боруля?

2. Що Мартин Боруля просив привезти йому з міста?

3. Хто був супротивником Мартина Борулі в однойменному творі?

 

      ТЕСТ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ №4

Запитання 1-6 з вибором однієї правильної відповіді.

1. До якого літературного напряму належить твір Мартин Боруля?

а) сентименталізм;

б) романтизм;

в) реалізм;

г) модернізм.

2. До персонажів твору Мартин Боруля не належить

а) Гуляницький;

б) Кайдаш;

в) Степан;

г) Трандалєв.

3. Твір Мартин Боруля належить до одного літературного напряму з твором

а) Наталка Полтавка;

б) Кайдашева сімя;

в) Енеїда;

г) Бджола і Шершень.

4. Слова Чую, як легше мені робиться, наче нова душа сюди ввійшла, а стара, дворянська, попелом стала належать до

а) зав’язки;

б) розвязки;

в) розвитку дії;

г) кульмінації.

5. Хто був нареченим Марисі Борулі?

а) Степан;

б) Гуляницький;

в) Трандалєв;

г) Омелько.

6. За жанром твір Мартин Боруля – це

а) трагікомедія;

б) поема;

в) комедія;

г) роман.

Запитання 7-8 з вибором двох варіантів відповідей.

7. Як звали дітей Мартина Борулі?

а) Маруся;

б) Степан;

в) Марися;

г) Петро.

8. Назвіть твори І.К.Карпенка-Карого:

а) Сто тисяч;

б) Мартин Боруля;

в) Доки сонце зійде, роса очі виїсть;

г) Не судилося.

Завдання 9-10 на встановлення відповідності.

9. Розташуйте події за послідовністю

1 Приїзд Націєвського до Мартина Борулі                     А перша

2 Мартин Боруля спалює документи про дворянство    Б друга

3 М.Гуляницький сватається до Марисі                           В третя

4 В Омелька викрадають коней                                        Г четверта

                                                                                             Д позасюжетний              

                                                                                               елемент

10. Назва твору                                                  Жанр

1 Наталка Полтавка                                    а) повість

2 Енеїда                                                       б) драма

3 Кайдашева сімя                                       в) травестійно-бурлексна поема

4 Чорна рада                                               г) історичний роман

                                                                        г) новела

Запитання 11-12 з відкритою формою відповіді.

11*. Назвіть рівні проблематики п’єси Мартин Боруля.

12*. Прокоментуйте вислів І.К.Карпенка-Карого: Сцена – мій кумир, театр – священний храм для мене.

 

ШКАЛА ОЦІНЮВАННЯ ЗАВДАНЬ САМОКОНТРОЛЮ

 

Завдання 1-6 оцінюються в 0,5 бала.

Завдання 7-8 оцінюються в 1 бал.

Завдання 9 оцінюється у 2 бали.

Завдання 10 оцінюється в 1 бал.

Завдання 11-12 (підвищеної складності) оцінюються у 2 бали.

Максимальна кількість балів за виконаний тест – 12 балів.

 

 

             ДОВІДКА ДЛЯ САМОПЕРЕВІРКИ

 

2. Комічні характери, ситуації, мова персонажів, фразеологізми: «Личить, як корові сідло», «Муха вкусила» ; гра слів: «А мій був підкоморій! Мартин. Твій під коморою тільки сидів, то інша жеч…» і т.ін.).

3. Завязка. Дворянин Красовський називає Мартина бидлом а його сина – телям; Боруля хоче помститися кривднику, підтвердити свій дворянський статус.

Розвиток дії. Основний перебіг подій.

Кульмінація. Мартин Боруля отримує відмову в підтвердженні дворянського статусу через різне написання прізвища в документах (Боруля і Беруля).

Розвязка. Мартин Боруля спалює документи про дворянство; Марися й Микола отримують благословення від батьків на одруження.

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Урок №10. Контрольна робота за темою “Складнопідрядне речення”.

Урок №7. Складнопідрядні речення з підрядними обставинними. Тренувальні вправи.

Уроки №№8-9. Складнопідрядні речення з кількома підрядними. Розділові знаки в такому реченні.