Урок №3. Складнопідрядні речення з підрядними означальними.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Мета уроку:
освітня: поглибити знання учнів про складнопідрядне речення з підрядними означальними, формувати практичне вміння розпізнавати його, визначати граматичну основу, головну й підрядну частину, креслити схеми, конструювати такі речення;
розвивальна: розвивати творчу уяву, тренувати пам'ять, логічне та образне мислення;
виховна: виховувати естетичний смак, повагу до літератури та історії.
Пояснювальна записка до уроку №3.
Урок №3 складається з теоретичного матеріалу до теми “Складнопідрядні речення з підрядними означальними”, практичних завдань (мовного аналізу), презентації та тесту для самоконтролю (12 завдань різного формату: з вибором однієї правильної відповіді, з вибором кількох правильних відповідей, на встановлення відповідності, з короткою відповіддю). З метою формування в учнів уміння знаходити та аналізувати складнопідрядні речення з підрядними означальними на початку уроку пропонується виконати синтаксичне дослідження, дібравши схему речення до конкретного прикладу. У розділі “Цікава теорія” пропонується теоретичний матеріал, а також приклади до нього. Основна частина заняття присвячена практичному відпрацюванню знаходження складнопідрядних речень з підрядними означальними у текстах. Презентація до уроку включає в себе візуальну підтримку до опрацювання теоретичного матеріалу та практичних завдань (слайди 2 – 4). З метою контролю набутих знань, умінь та навичок з теми наприкінці уроку пропонуються тести для самоконтролю (12 завдань різного формату).
Рекомендації щодо опрацювання уроку №3.
1. Ознайомтеся з темою та метою уроку.
2. Виконайте синтаксичне дослідження (дібрати схему речення до конкретного прикладу).
3. Опрацюйте теоретичний матеріал у розділі “Цікава теорія”.
4. Самостійно виконайте практичні завдання у розділі “Мовний аналіз”.
5. Перегляньте запропоновану презентацію до уроку, щоб знайти візуальну підтримку до теоретичного матеріалу та завдань.
6. Якщо виникли складнощі з виконанням практичних завдань на мовний аналіз, ще раз перегляньте теоретичний матеріал та приклади до нього.
7. Перевірте свої знання за допомогою тесту для самоконтролю №3, який надано у двох форматах: word (наприкінці заняття) та тестів у системі он-лайн (Тесторіум).
Відомості про практичне застосування.
Наприкінці уроку учні зможуть самостійно відрізняти сполучники від сполучних слів, складнопідрядні речення з підрядними означальними від простих та інших видів складного речення, знаходити їх у текстах, виділяти граматичну основу, знаходити головну й підрядну частину, складати власні конструкції за схемами, використовувати такі речення у мовленні; навчаться працювати з науковою та художньою літературою, застосовувати теоретичний матеріал на практиці.
СИНТАКСИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ
Дібрати до кожного речення подану нижче схему, визначити вид підрядної частини, поставивши питання від головної частини до підрядної.
1. Тій річці, що блакитною крайкою оперізувала наше село, я присвятив чимало віршів.
2. Я із тієї сторони, де бродять буйволи й слони.
3. Та є такі дороги, що їх ми вибираємо собі на щастя або на лихо.
4. Юнак дивився в небо, яке засіяли зорі.
А [ ], (де…..).
Б [ ], (що ).
В [ ], (яке ).
Г [ ], (що їх…….).
ЦІКАВА ТЕОРІЯ
Підрядним означальним називаються речення, що пояснюють іменник у головному реченні й відповідають на питання який? яка? яке? які?
Небо, яке засіяли зорі, чудово заблищало (І. Нечуй-Левицький). Тигрицею, яку печуть тавром, ревла земля під кінським копитом (Ю. Клен).
яке?
[ ], (яке……).
З головним реченням підрядні означальні можуть поєднуватися сполучними словами — займенниками який, котрий, чий, сполучними словами — прислівниками де, куди, звідки, коли, як та сполучниками що, щоб, мов, наче, неначе. У головному реченні можуть бути вказівні слова той, такий.
Як радію за ту я людину, що загублену радість знайшла (В. Сосюра).
МОВНИЙ АНАЛІЗ
Прочитати речення й визначити, якій із поданих схем відповідає його структура
1.Не можна уявити нічне небо без зоряних ліхтариків, що споконвіку освітлюють земні дороги людей (В. Супруненко).
2.Весною пробуджується земля і вибухає барвами, які завжди хвилюючими снами входять у життя людини (В. Супруненко).
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ
Завдання 1-6 мають ОДИН варіант відповіді.
1.Знайдіть правильне твердження
А. Складнопідрядним називається речення, яке складається з двох частин.
Б. Підрядні сполучники служать для зв’язку підрядного речення з головним і не є членом речення.
В. У складнопідрядному реченні підрядна частина завжди стоїть після головної.
Г. У складнопідрядному реченні підрядна частина пояснює підмет у
головній.
2. Знайдіть складнопідрядне речення з підрядним означальним
А. Туди мої думки полинуть швидко і привітають ту ясну країну, де прожила я не одную днину ( Леся Українка).
Б. В тридев*ятім славнім царстві, де колись був цар Горох, є тепер на господарстві мудрий пан, вельможний Ох ( Леся Українка).
В. Я не на те, слова, ховала вас і напоїла кров*ю свого серця, щоб ви лилися, мов отрута млява, і посідали душі, мов іржа ( Леся Українка).
Г. Тільки дивно, що не принци, таємницею укриті, не вродливі королівни розум мій очарували ( Леся Українка).
3. Додайте до поданих головних речень підрядні означальні
Ліс, (який?)… , потроху почав світлішати.
Кожен з нас любить своє місто,(яке?).
Небо вкрилося хмарами, (які?).
Важливо знайти в житті справжнього друга,(який?), і не втратити його.
4. Знайдіть речення, в якому підрядна частина стоїть в кінці:
а) Де мало слів, там більше правди.
б) Що вище піднімались, то ставало холодніше.
в) А я люблю, як у вечірній час сопілка заспіває переливна.
5. Знайдіть правильно записане речення:
а) Зібралися діти на тому ж високому березі над Дніпром – звідки видно і
димарі і цегельні, і місто, і пристань.
б) Зібралися діти, на тому ж високому березі над Дніпром – звідки видно і
димарі, і цегельні, і місто, і пристань.
в) Зібралися діти, на тому ж високому березі над Дніпром звідки видно і димарі, і
цегельні, і місто, і пристань.
6. Знайдіть речення з підрядним означальним:
а) Бліде небо мигтить зірками до блакиті, що оповила степову далечінь.
б) Люблю слухати, як гудуть бджоли.
в) Коли в людини є народ, тоді вона уже людина.
Завдання 7-8 мають ДЕКІЛЬКА варіантів відповідей.
7. Вкажіть складнопідрядне означальне речення.
А Люблю, коли напне весняний ранок понад тобою світлі небеса.
Б Ви чули, як плачуть тополі, гілки простягаючи голі?
В Під голубими свіжими грудочками землі чорніло старе химерне письмо, яким
тепер не пишуть до людей.
Г Зблиснула у світлі фар течія річки, що сонно перекочує хвилі й молочно спалахує у темряві.
8. Вкажіть складнопідрядне речення.
А То шумів зелений лист, то в вінку мінився злотом ряст весняний.
Б Побризкані росою, трави стояли тихі, принишклі, бо ранок теж був тихий та
безвітряний і обіцяв сонячний жаркий день.
В Все спить, однак вже я не сплю.
Г Листя тріпотіло на деревах вздовж шляху, дарма що стояло тихе, сонячне безвітря.
Завдання 9-10 на встановлення відповідності.
9. Вид підрядного речення Приклад
1 означальне А Не бійся правди, хоч вона гірка.
2 з’ясувальне Б Солов’ї знають, де весна зимує.
3 обставинне наслідку В Щоб прийшло сподіване щастя, треба великої праці.
4 обставинне мети Г Туман налив балку, так що дерева потопали.
Д Життя – оббирання з реп’яхів, що уп’ялися в душу.
10. Вид підрядного речення Приклад
1 означальне А Не можна допустити, щоб нами керував страх.
2 з’ясувальне Б Пішла до ворожки, щоб поворожити.
3 обставинне часу В Доки сонце зійде, роса очі виїсть.
4 обставинне причини Г Нам з тобою по дорозі, бо ішли й нікуди не прийшли.
Д Та весна, що на душі, нам з тобою рідна.
Прочитайте завдання 11-12 та дайте коротку відповідь.
11. Яку функцію виконують підрядні означальні частини?
12. Додати до поданого головного речення підрядну частину так, щоб утворилося складнопідрядне речення з підрядним означальним.
Несу любов свою здалека…….
ШКАЛА ОЦІНЮВАННЯ ЗАВДАНЬ САМОКОНТРОЛЮ
Завдання 1-6 оцінюються в 0,5 бала.
Завдання 7-8 оцінюються в 1 бал.
Завдання 9-10 оцінюються в 1,5 бала.
Завдання 11-12 (підвищеної складності) оцінюються у 2 бали.
Максимальна кількість балів за виконаний тест – 12 балів.
Комментарии
Отправить комментарий