Урок №3. І.Карпенко-Карий. Трагікомедія "Мартин Боруля". Історія написання твору. Дворянство як міф про краще життя.
Мета:
навчальна: допомогти учням усвідомити зміст, історію написання твору, ідейно-художні особливості твору, його естетичну привабливість;
розвивальна: розвивати творчі здібності учнів, інтерес до театрального мистецтва;
виховна: виховувати в учнів естетичний смак, любов до театру й літератури.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Міжпредметні зв’язки: українська література, зарубіжна література (п’єса Мольєра “Міщанин-шляхтич”).
Пояснювальна записка до уроку №3.
Урок №3 складається з теоретичного (лекційного) матеріалу до теми “І.Карпенко-Карий. Трагікомедія «Мартин Боруля». Історія написання твору. Дворянство як міф про краще життя”, практичних завдань, роботи з термінологією (глосарій до заняття), презентації та тесту для самоконтролю (12 завдань різного формату: з вибором однієї правильної відповіді, з вибором кількох правильних відповідей, на встановлення відповідності, з короткою відповіддю). У розділі “Досліджуємо літературу разом” пропонується теоретичний матеріал, а також ілюстрації до нього. Основна частина заняття присвячена ознайомленню учнів із історією написання твору, а також ідейно-художніми особливостями. Серед питань тесту є два завдання підвищеної складності, позначені *. Ці завдання пов’язані із формулюванням повної відповіді на запитання. Презентація до уроку включає в себе візуальну підтримку до опрацювання теоретичного матеріалу та практичних завдань. З метою контролю набутих знань, умінь та навичок з теми наприкінці уроку пропонуються тести для самоконтролю (12 завдань різного формату).
Рекомендації щодо опрацювання уроку №3.
1. Ознайомтеся з темою та метою уроку.
2. Опрацюйте теоретичний літературознавчий (лекційний) матеріал у розділі “Досліджуємо літературу разом”.
3. Прочитайте текст твору та самостійно опануйте ключові визначення до заняття у рубриці “Глосарій”.
5. Перегляньте запропоновану презентацію до уроку, щоб знайти візуальну підтримку до теоретичного матеріалу та завдань.
6. Якщо виникли складнощі з виконанням практичних завдань, ще раз перегляньте теоретичний матеріал та приклади до нього.
7. Перевірте свої знання за допомогою тесту для самоконтролю №3, який надано у двох форматах: pdf (наприкінці заняття) та тестів у системі он-лайн https://www.moodle.hneu.edu.ua/course/index.php?categoryid=35
Відомості про практичне застосування.
Наприкінці уроку учні зможуть самостійно аналізувати історію написання та ідейно-художні особливості твору; навчаться застосовувати теоретичний матеріал на практиці (при підготовці до ЗНО).
Історія написання. Сюжетною канвою для п’єси І.Карпенка-Карого послужила історія про домагання дворянських прав, яку пережив батько письменника – Карпо Адамович Тобілевич. Він теж довго товкся по судах, доводячи своє дворянське походження. Відшукав старі пожовклі папери, герб роду, дістав грамоту за підписом дванадцяти дворян, які твердили, що той вів «род жизни, свойственный дворянам», але… в останню мить у дворянстві відмовили. В частині родових паперів стояло не Тобілевич, а Тобілевич (у комедії Боруля – Беруля). В образі персонажа – молодого канцеляриста Степана Борулі – помітні деякі автобіографічні риси. Однак конкретні життєві факти, власні спостереження й переживання Карпенко-Карий творчо узагальнив, показавши низку типових характерів і ситуацій, освітлених єдиною ідеєю.
Подібний мотив простежується в комедії Мольєра «Міщанин-шляхтич».
v Трагікомедія – жанр, що поєднує ознаки трагедії та комедії.
Це поєднання реалізується в таких жанрових особливостях:
- чергування комічних і драматичних епізодів;
- одночасне комічне й трагічне зображення одних і тих самих явищ;
- співчуття автора до одного персонажа суперечить співчуттю до іншого.
ПОБУДОВА СЮЖЕТНОГО ЛАНЦЮЖКА
Особливості сюжету й композиції. Трагікомедія має 5 дій, а сюжет розгортається протягом кількох тижнів.
ПРАКТИЧНЕ ЗАВДАННЯ
Складіть “галерею персонажів” твору:
ЗАПИТАННЯ ДЛЯ ПОВТОРЕННЯ
1. Яку назву мав професійний театр, у якому працював І.К.Карпенко-Карий?
2. Яка історія лягла в основу сюжету трагікомедії “Мартин Боруля”?
3. Який твір став літературним джерелом п’єси “Мартин Боруля”?
Запитання 1-6 з вибором однієї правильної відповіді.
1. Час створення п’єси “Мартин Боруля”
а) 1886 р.;
б) 1887 р.;
в) 1888 р.;
г) 1889 р.
2. Історію про домагання дворянських прав пережив
а) батько драматурга;
б) дядько;
в) брат митця;
г) дідусь І.Тобілевича.
3. Твір Мартин Боруля належить до одного літературного роду з твором
а) “Катерина”;
б) “Кавказ”;
в) “Наталка Полтавка”;
г) “Чорна рада”.
4. Прототипом Мартина Борулі у світовій літературі став
а) Прометей;
б) Сізіф;
в) Журден;
г) Гамлет.
5. Скільки дій має трагікомедія?
а) дві;
б) п’ять;
в) шість;
г) три.
6. Тема п’єси:
а) прагнення дворянського статусу як заповітна мрія;
б) уславлення борців за незалежність;
в) боротьба проти татаро-турецьких поневолювачів;
г) життя української інтелігенції.
Запитання 7-8 з вибором двох варіантів відповідей.
7. Назвіть героїв п’єси Мартин Боруля:
а) Степан;
б) Націєвський;
в) Мотря;
г) Мелашка.
8. Імена закоханих (за твором Мартин Боруля):
а) Марися;
б) Трандалєв;
в) Гуляницький;
г) Мартин.
Завдання 9 на встановлення відповідності.
9. Назва твору Літературний напрям
1 “Маруся” А Бароко
2 “Кайдашева сім’я” Б Реалізм
3 “Катерина” В Сентименталізм
4 “De libertate” Г Романтизм
5 “Тіні забутих предків”
Запитання 10-12 з відкритою формою відповіді.
10. Визначте, що є спільного між Мартином Борулею та Журденом (героєм Мольєра).
11*. Доведіть, щ п’єса “Мартин Боруля” є зразком трагікомедії.
12*.Сформулюйте головну думку твору.
ШКАЛА ОЦІНЮВАННЯ ЗАВДАНЬ САМОКОНТРОЛЮ
Завдання 1-6 оцінюються в 0,5 бала.
Завдання 7-8 оцінюються в 1 бал.
Завдання 9 оцінюється у 2 бали.
Завдання 10 оцінюється в 1 бал.
Завдання 11-12 (підвищеної складності) оцінюються у 2 бали.
Максимальна кількість балів за виконаний тест – 12 балів.
Комментарии
Отправить комментарий