Урок №2. Іван Карпенко-Карий. Життєвий та творчий шлях. Багатогранність діяльності. Жанрова різноманітність творів.
Мета:
навчальна: ознайомити учнів із життям та творчістю видатного драматурга, спонукати до читання творів І.Карпенка-Карого;
розвивальна: розвивати навички зв’язного мовлення, пам'ять, логічне і творче мислення;
виховна: виховувати в учнів естетичний смак, любов до театру.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Міжпредметні зв’язки: українська література, історія України.
Пояснювальна записка до уроку №2.
Урок №2 складається з теоретичного (лекційного) матеріалу до теми “Іван Карпенко-Карий. Життєвий та творчий шлях. Багатогранність діяльності. Жанрова різноманітність творів”, практичних завдань, роботи з термінологією (глосарій до заняття), презентації та тесту для самоконтролю (12 завдань різного формату: з вибором однієї правильної відповіді, з вибором кількох правильних відповідей, на встановлення відповідності, з короткою відповіддю). У розділі “Літературний портрет” пропонується теоретичний матеріал, а також ілюстрації до нього. Основна частина заняття присвячена ознайомленню учнів із життєписом митця, основними віхами його життєвого і творчого шляху. Серед питань тесту є два завдання підвищеної складності, позначені *. Ці завдання пов’язані із формулюванням повної відповіді на запитання. Презентація до уроку включає в себе візуальну підтримку до опрацювання теоретичного матеріалу та практичних завдань. З метою контролю набутих знань, умінь та навичок з теми наприкінці уроку пропонуються тести для самоконтролю (12 завдань різного формату).
Рекомендації щодо опрацювання уроку №2.
1. Ознайомтеся з темою та метою уроку.
2. Опрацюйте теоретичний літературознавчий (лекційний) матеріал у розділі “Досліджуємо літературу разом”.
3. Самостійно опануйте ключові визначення до заняття у рубриці “Глосарій”.
5. Перегляньте запропоновану презентацію до уроку, щоб знайти візуальну підтримку до теоретичного матеріалу та завдань.
6. Якщо виникли складнощі з виконанням практичних завдань, ще раз перегляньте теоретичний матеріал та приклади до нього.
7. Перевірте свої знання за допомогою тесту для самоконтролю №2, який надано у двох форматах: pdf (наприкінці заняття) та тестів у системі он-лайн https://www.moodle.hneu.edu.ua/course/index.php?categoryid=35
Відомості про практичне застосування.
Наприкінці уроку учні зможуть самостійно називати основні віхи біографії І.К.Карпенка-Карого, характеризувати жанрову специфіку його творів; навчаться застосовувати теоретичний матеріал на практиці (при підготовці до ЗНО).
ЛІТЕРАТУРНИЙ ПОРТРЕТ
Світ подібний до театру:
Щоб грати в нього успішно і з похвалою,
Беруть ролі за здібністю…
Г.С.Сковорода
Народився майбутній драматург 29 вересня 1845 року в слободі Арсенівці поблизу Єлисаветграда (нині Кропивницький) в родині збіднілого дворянина. Мати походила з давнього козацького роду. Євдокія Садовська була кріпачкою, викупленою на волю своїм чоловіком. Карпо Адамович і Євдокія Зіновіївна були людьми щедрої поетичної вдачі.
Початкової грамоти І. Тобілевич навчився, як тоді водилося, у дяка, а продовжував освіту в бобринецькій трикласній повітовій школі. Навчання хлопцеві давалося легко, і закінчив він школу в числі найкращих учнів, але далі вчитися не зміг, бо не було в батьків для цього коштів.
Коли Іванові було 14 років, батько влаштував його на посаду писаря у станового пристава в містечку Мала Виска. Пізніше Іван Тобілевич працював у Бобринці канцеляристом у міській управі, а потім у повітовому суді.
У дружній сім’ї Тобілевичів діти вчились не тільки розуміти і цінувати народне мистецтво, а й любити труд, шанувати людей праці. Не випадково ця сім’я дала українській культурі чотирьох видатних артистів — корифеїв українського театру: Івана, Миколу, Панаса і Марію Тобілевичів. Щоб побувати на виставах у Єлисаветграді (тепер Кіровоград), він пішки ходив туди з Бобринця за п’ятдесят кілометрів.У Єлисаветграді був заснований театральний гурток. В його роботі активну участь брали М. Кропивницький та І. Тобілевич.Улюбленим твором артистів і глядачів була п’єса «Назар Стодоля» Т. Шевченка, у якій автор розкрив суперечності між багатими і бідними козаками в XVII ст. У цій п’єсі Іван Карпович грав Назара, а його дружина — Галю. На знак любові до творчості Шевченка подружжя дало своїм дітям імена героїв п’єси — Назара і Галі. Ім’я одного з головних персонажів п’єси «Назар Стодоля» — Карого Тобілевич узяв собі за псевдонім. З великим успіхом театральний гурток ставив п’єсу І. П. Котляревського «Наталка Полтавка», а також п’єси російського письменника О. М. Островського «Бедность не порок», «Доходное место» та ін. Вистави за участю корифеїв театру М. Кропивницького, М. Заньковецької, братів Тобілевичів піднесли український театр на небувалу височінь. Прославлених артистів захоплено вітали Київ і Мінськ, Одеса і Кронштадт, Петербург і Тбілісі.
Царські жандарми переслідували учасників гуртка. У 1883 році Івана Карповича за розпорядженням міністра внутрішніх справ звільнили з роботи в поліцейському управлінні. І. К. Тобілевич вступає в трупу (колектив акторів) М. Старицького, де працює під псевдонімом Карпенка-Карого. Діячам українського театру доводилось тоді працювати в тяжких умовах, постійно зазнаючи утисків від царського уряду і його цензури. Театр не мав постійного місця і мандрував країною. Тобілевич писав п’єси для українського театру і брав активну участь у виставах як актор. Під час гастролей у Ростові на початку 1884 року в театрі з’явився жандарм і повідомив, що Карпенку-Карому забороняється далі перебувати у цьому місті і не дозволяється повернутись в Україну. І довелось письменникові три довгі роки прожити у вигнанні в Новочеркаську на Дону, де він працював ковалем, палітурником тощо. Митець тяжко переживав відірваність від театру, від культурного життя, від рідного народу.
Ще два роки під наглядом поліції Карпенко-Карий прожив на хуторі Надія неподалік Єлисаветграда. Обробляв своє поле, вивчав життя селян.
Нарешті знято поліцейський нагляд. Іван Карпович знову серед близьких людей, серед артистів, зайнятий улюбленою справою. Його талант драматурга й актора тепер був цілком відданий народові. Помер Карпенко-Карий 15 вересня 1907 року. Поховали його в селі Карлюжині на Херсонщині (тепер Кіровоградська область).
Тематика творів
Умовно всі його п’єси можна поділити на такі групи:
§ соціально-побутові драми про скалічену долю вихідців із простого люду;
§ драми з життя інтелігенції, зокрема – авторів;
§ соціально-сатиричні комедії, головним сатиричним персонажем яких був учорашній неграмотний селянин, який за короткий час зумів скупити чимало землі й стати багачем;
§ трагедії з історичним контекстом.
v Соціально-сатирична комедія – драматичний твір, в якому викриваються та висміюються суспільні та людські вади. Розкриває класові суперечності суспільного буття, показує вихід на арену суспільного життя нових типів героїв.
v Соціально-психологічна драма – драма, яка поєднує художнє відтворення соціальних проблем сучасності та внутрішнього світу персонажів.
ПРАКТИЧНІ ЗАВДАННЯ
1. Уклади ланцюжок синонімів (5-7 слів):
Автор п’єси - ….
Примітка. Перевір себе за допомогою довідки, вміщеної наприкінці заняття.
2. Уклади хронологічну таблицю за біографією митця:
Дата |
Місце |
Подія |
|
|
|
ЗАПИТАННЯ ДЛЯ ПОВТОРЕННЯ
1. Поясніть походження псевдоніма І.Тобілевича.
2. Дайте характеристику жанрового діапазону п’єс І.К.Карпенка-Карого.
3. Доповніть асоціативний ряд:
І.Карпенко-Карий – письменник – …….
Запитання 1-6 з вибором однієї правильної відповіді.
1. Карпенко-Карий народився 29 вересня 1845 р. у селі Арсенівка...
а) на Полтавщині;
б) Львівщині;
в) Чернігівщині;
г) Херсонщині.
2. Справжнє прізвище письменника...
а) А. Чайченко;
б) М. Кандиба;
в) І. Тобілевич;
г) П. Рудченко.
3. І. Карпенко-Карий після закінчення школи працював...
а) театральним актором;
б) канцеляристом;
в) учителем;
г) редактором театрального журналу.
4.Початкову освіту І. Карпенко-Карий отримав...
а) у приватній школі в Єлисаветграді;
б) удома;
в) у Бобринецькій повітовій школі;
г) у сільського дяка.
5. Псевдонім Карий письменник обрав від:
а) назви кольору;
б) власного прізвиська під час навчання у школі;
в) своїх друзів;
г) прізвища улюбленого героя, персонажа із драми Т. Шевченка Гната Карого.
6. І.Карпенко-Карий помер…
а) 1906 р.;
б) 1907 р.;
в) 1899 р.;
г) 1909 р.
Запитання 7-8 з вибором двох варіантів відповідей.
7. Назвіть твори І.К.Карпенка-Карого:
а) “Безталанна”;
б) “Суєта”;
в) “Дві московки”;
г) “Назар Стодоля”.
8. Назвіть імена акторів театру корифеїв:
а) І.Тобілевич;
б) М.Кропивницький;
в) М.Тобілевич;
г) І.Нечуй-Левицький.
Завдання 9 на встановлення відповідності.
9. Назва твору Автор
1 “Маруся” А Панас Мирний
2 “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” Б Г.Ф.Квітка-Основяненко
3 “Заповіт” В П.Куліш
4 “Чорна рада” Г Т.Г.Шевченко
5 “Кайдашева сім’я”
Запитання 10-12 з відкритою формою відповіді.
10. Що таке соціально-сатирична комедія? Наведіть приклади.
11*. Прокоментуйте епіграф до заняття (вислів Г.С.Сковороди).
12*. У чому полягає сутність новаторства драматурга І.К.Карпенка-Карого?
ШКАЛА ОЦІНЮВАННЯ ЗАВДАНЬ САМОКОНТРОЛЮ
Завдання 1-6 оцінюються в 0,5 бала.
Завдання 7-8 оцінюються в 1 бал.
Завдання 9 оцінюється у 2 бали.
Завдання 10 оцінюється в 1 бал.
Завдання 11-12 (підвищеної складності) оцінюються у 2 бали.
Максимальна кількість балів за виконаний тест – 12 балів.
ДОВІДКА ДЛЯ САМОПЕРЕВІРКИ
1. Автор п’єси – драматург, майстер побудови сценічної дії, драматург-новатор, митець.
Комментарии
Отправить комментарий